Αλέξης Πανσέληνος: Η μεγάλη πομπή

Ελισάβετ Κοτζιά, 01/05/2013


Πρόσθεσε στο Facebook Πρόσθεσε στο Delicious Πρόσθεσε στο Newsvine Πρόσθεσε στο Twitter

Αλέξης Πανσέληνος: Η μεγάλη πομπή, εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 398

Νέοι  ανυπότακτοι, απρόθυμοι να υποκύψουν στους  μίζερους συμβιβασμούς των υποκριτικών γονιών τους,  πως τελικά αλλάζουν; Ποιοι άδηλοι, ακατανόητοι, δαιμονικοί μηχανισμοί δουλεύουν φέρνοντας τη μετάλλαξη που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια;  Πως  πλήθυναν ξαφνικά  όλες οι απεχθείς μορφές βίαιων απατεώνων και ανερυθρίαστων κλεφτών, εξουσιομανών φονιάδων  και  μικροσυμφεροντολόγων  κυνικών που αφελώς νομίσαμε   πως ανήκουν  σε  έναν ανεπίστρεπτο ιστορικό χρόνο;  Ας στρέψουμε το βλέμμα  μας και ας διαβάσουμε ξανά την διαφωτιστικά επίκαιρη Μεγάλη πομπή του Αλέξη Πανσέληνου  που κυκλοφόρησε στα μέσα  της  τόσο καθοριστικής  για τη σύγχρονη νεοελληνική τύχη  δεκαετίας του ’80.

 

Λίγα χρόνια πιο πίσω. Ο δεκαοκτάχρονος Νότης Σεβαστόπουλος δεν  είχε καμιά από τις χρυσές ευκαιρίες που προσφέρθηκαν στους νέους  της μεταδικτατορικής γενιάς – οικογενειακή στήριξη, χρήματα, σπουδές, καριέρα. Μέσα του υπάρχει ωστόσο κάποια αόριστη προδιάθεση για το δίκαιο  την οποία αποκαλύπτει  το αναγνωστικό πάθος του για τις περιπέτειες ενός ήρωα κόμικς που προσπαθεί ν’ αντιπαλέψει μοναχός υπέρτερες δυνάμεις του κακού. Και βέβαια υπάρχει  όση παθητικότητα κρύβει ο ακατανίκητος πόθος φυγής απ’ την  πραγματική ζωή. Εκτός απ’ τον άστατο κι εφεκτικό του χαρακτήρα, σε κάθε βήμα της μετεφηβικής πορείας του ο Νότης συναντά ένα εξωτερικό εμπόδιο. Και από κοινού όλες οι δυσκολίες υφαίνουν ένα δίχτυ,  συστήνουν ένα ριζικό, φτιάχνουν μια  μοίρα η οποία δεικνύει  πώς τα στρεβλά, υποκριτικά, σάπια κοινωνικά απόβλητα  που εκβάλλουν από παντού δεν αφήνουν τίποτε άθικτο - μολύνουν ό,τι αγγίζουν. Σε αυτήν την ιστορία όπου πραγματικό και φανταστικό συμπλέκονται, όπου η περιγραφή άλλοτε απεικονίζει ρεαλιστικά και άλλοτε δραπετεύει στα καρέ των κόμικς,   η μαθητεία του νεαρού Νότη  συνίσταται στην εμπέδωση μιας βασικής αρχής:  πως τίποτα δεν  είναι αθώο και τίποτα δεν είναι αυτό που δείχνει: ο εξιδανικευμένος του έρωτας αποδεικνύεται πόρνη πολυτελείας, οι αγνοί επαρχιώτες συγγενείς μια επιχείρηση καλοστημένου προξενιού, τα μεγαλόπνευστα κομμουνιστικά σχέδια  αερολογίες, ο μισοκακομοίρης αγαθός γέροντας διακινητής ναρκωτικών, και ο στρατός, (α! αυτός ο σκληροτράχηλος πλάστης του ανδρικού ήθους) μια δράκα  έκφυλων σατραπίσκων. Μέσα, κουμπιά, βύσματα, ιδιοτελείς συναλλαγές, άνομες σχέσεις, ένας  ιστός διάτρητος, μία  συνείδηση σαθρή, μία κοινωνική μηχανή εξαρθρωμένη.  Πόσο ν’ αντισταθεί, πόσο ν’ αντέξει ένας νεαρός ο οποίος μάλιστα  δεν διακρίνεται για την αγωνιστική διάπλασή του;

 

Όσο η θεόπεμπτη ευημερία διαρκούσε και όσο τα προσωπικά βαλάντια φούσκωναν  - κι ας

πύκνωναν απειλητικά μαύρα σύννεφα πάνω από το δημόσιο χώρο- οι αναρίθμητοι σημερινοί  επίφοβοι έμοιαζαν  ακίνδυνα  γραφικοί, ή ανεύθυνοι  άξιοι περιφρόνησης ή έστω καθάρματα, αλλά πάντως ολιγάριθμα σε μια κοινωνία που είχε (επιτέλους!)  αναπτύξει, ή θα ανέπτυσσε εντός ολίγου αυτοπροστατευτικούς θεσμούς .  Η Μεγάλη πομπή μάς βοηθά στο στήσιμο μιας ερμηνευτικής γέφυρας ανάμεσα στο ανέφελο χθες και στο απειλητικό σήμερα.  Πούθε ξεφύτρωσε ο  κοινωνικός κυνισμός, η έκρηξη λεκτικής και φυσικής βίας  και η  απροσμέτρητη αναλγησία όλων προς όλους  μετά το 2009 και τις αρχές του 2010; Πούθε ανέβρυσε όλος αυτός ο ρατσισμός,  η απουσία ανοχής, η παντελής έλλειψη  ήθους; Α! δεν έχουμε παρά να διαβάσουμε την αποκαλυπτικά ανατριχιαστική σκηνή της Μεγάλης πομπής,  τη μέρα του πανηγυριού και  της εξόδου των φαντάρων στην κοντινή κωμόπολη,   τη μέρα όπου το ανεξήγητο μυστήριο της σαδιστικής  βίας των ανώτερων αρχών (του δεκανέα και του αρχιλοχία)  λύνεται. Η παρουσία του Νότη στη χυδαία, τραγική και γελοία οργιαστική συνάθροιση όπου οι μάσκες πέφτουν, θα ανοίξει τα μάτια του ελκυστικού νεαρού και θα του δώσει όλα τα κλειδιά που ανοίγουν όλες της πόρτες. Η Μεγάλη Πομπή: μια εκδοχή κοινωνικής ανατομίας της σύγχρονης Ελλάδας.

 



Σχόλια: 0
Αρχείο κειμένων

Κι όμως, μια πόλη 800.000 κατοίκων μπορεί να εξοικονομήσει πάνω από 1 εκατομμύριο ευρώ!

Πως;

Με τη χρήση του φυσικού αερίου στην αυτοκίνηση, τη λεγόμενη αεριοκίνηση

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
Θέατρο

Η Κομεντί Φρανσέζ στην Αθήνα

Μετά από 52 χρόνια, η πρώτη εθνική σκηνή της Γαλλίας επιστρέφει στη χώρα μας, με την «Αντιγόνη» του Ζαν Ανούιγ.
Από 26/04/2014 μέχρι 27/04/2014, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Ώρα 20:00

«Έτσι είναι...»

Ένα από τα δημοφιλέστερα έργα του Λουίτζι Πιραντέλλο, το «Έτσι είναι αν έτσι νομίζετε», ανεβάζει για πρώτη φορά το Εθνικό Θέατρο με την Ξένια Καλογεροπούλου και τον Μηνά Χατζησάββα.

Εθνικό Θέατρο (Αγίου Κωνσταντίνου 22-24)

«Ο Επιστάτης»

«Ο Επιστάτης» του Χάρολντ Πίντερ ανεβαίνει σε σκηνοθεσία και με πρωταγωνιστή τον Γιώργο Κιμούλη.

Θέατρο «Δημήτρης Χορν» (Αμερικής 10)
Έκθεση

«Εικονογράφηση μιας αυτοβιογραφίας»

Το περιβάλλον που έζησε και δημιούργησε ο Γιάννης Τσαρούχης, αναπλάθει η έκθεση που φιλοξενεί το Μουσείο Μπενάκη, με κείμενα του ίδιου του ζωγράφου, αυτοβιογραφικές σημειώσεις, προφορικές του διηγήσεις και έργα του.
Από 16/10/2013 μέχρι 27/07/2014, Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138)
ΒΙΒΛΙΟ

Σωτήρης Βάλντεν: Ευρώπη, ελληνική κρίση και Δημοκρατική Αριστερά

Το βιβλίο αποτελεί παρέμβαση στην παρούσα πολιτική συγκυρία. Περιλαμβάνει σειρά κειμένων που σχολιάζουν τις εξελίξεις σε Ελλάδα και Ευρωπαϊκή Ένωση από το 2009 μέχρι σήμερα. Εξετάζονται τα αίτια της ελληνικής κρίσης και οι πολιτικές αντιμετώπισης και υπέρβασής της, η κρίση της ευρωζώνης, οι πολιτικές της συντηρητικής Γερμανίας και η ευρωπαϊκή Αριστερά.

Yasmina Khadra: Το μερίδιο του νεκρού

Κριτικές Σημειώσεις του Αντώνη Γκόλτσου

Η Yasmina Khandra (“Πράσινο Γιασεμί”, στα Αραβικά) είναι το λογοτεχνικό ψευδώνυμο του Mohammed Moulessehoul, γεννημένου το 1955 στην Αλγερινή Σαχάρα, από πατέρα νοσοκόμο με στρατιωτική διαδρομή και εξέλιξη  και νομάδα μητέρα, ένα ψευδώνυμο που επέλεξε το 1997, με την ευκαιρία του μυθιστορήματός του Morituri· ο βασικός λόγος της υιοθεσίας ενός ψευδωνύμου, λόγος που αναφέρει ο ίδιος ο Yasmina Khandra, θα είναι ο φόβος της δίωξης, αλλά και αυτός της εκδίκησης.

 

Scripta manent
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Ερώτηση

Πώς κρίνετε την επιλογή από τα κόμματα υποψηφίων με μόνο κριτήριο την αναγνωρισιμότητα;

Αναγκαία, λόγω της εποχής της τηλεόρασης
Λειτουργεί κατά της αξιοκρατίας
Υποχωρούν τα πολιτικά κριτήρια
Απαράδεκτος λαϊκισμός
Κανένα από τα παραπάνω

Παρεμβάσεις
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Επιλογές από τον Τύπο
1 2 3 4 5 6 7 8
Τα πιο διαβασμένα άρθρα
Design, Developed & Powered by 2easy Web Applications