Αλέξης Πανσέληνος: Η μεγάλη πομπή

Ελισάβετ Κοτζιά, 01/05/2013


Πρόσθεσε στο Facebook Πρόσθεσε στο Delicious Πρόσθεσε στο Newsvine Πρόσθεσε στο Twitter

Αλέξης Πανσέληνος: Η μεγάλη πομπή, εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 398

Νέοι  ανυπότακτοι, απρόθυμοι να υποκύψουν στους  μίζερους συμβιβασμούς των υποκριτικών γονιών τους,  πως τελικά αλλάζουν; Ποιοι άδηλοι, ακατανόητοι, δαιμονικοί μηχανισμοί δουλεύουν φέρνοντας τη μετάλλαξη που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια;  Πως  πλήθυναν ξαφνικά  όλες οι απεχθείς μορφές βίαιων απατεώνων και ανερυθρίαστων κλεφτών, εξουσιομανών φονιάδων  και  μικροσυμφεροντολόγων  κυνικών που αφελώς νομίσαμε   πως ανήκουν  σε  έναν ανεπίστρεπτο ιστορικό χρόνο;  Ας στρέψουμε το βλέμμα  μας και ας διαβάσουμε ξανά την διαφωτιστικά επίκαιρη Μεγάλη πομπή του Αλέξη Πανσέληνου  που κυκλοφόρησε στα μέσα  της  τόσο καθοριστικής  για τη σύγχρονη νεοελληνική τύχη  δεκαετίας του ’80.

 

Λίγα χρόνια πιο πίσω. Ο δεκαοκτάχρονος Νότης Σεβαστόπουλος δεν  είχε καμιά από τις χρυσές ευκαιρίες που προσφέρθηκαν στους νέους  της μεταδικτατορικής γενιάς – οικογενειακή στήριξη, χρήματα, σπουδές, καριέρα. Μέσα του υπάρχει ωστόσο κάποια αόριστη προδιάθεση για το δίκαιο  την οποία αποκαλύπτει  το αναγνωστικό πάθος του για τις περιπέτειες ενός ήρωα κόμικς που προσπαθεί ν’ αντιπαλέψει μοναχός υπέρτερες δυνάμεις του κακού. Και βέβαια υπάρχει  όση παθητικότητα κρύβει ο ακατανίκητος πόθος φυγής απ’ την  πραγματική ζωή. Εκτός απ’ τον άστατο κι εφεκτικό του χαρακτήρα, σε κάθε βήμα της μετεφηβικής πορείας του ο Νότης συναντά ένα εξωτερικό εμπόδιο. Και από κοινού όλες οι δυσκολίες υφαίνουν ένα δίχτυ,  συστήνουν ένα ριζικό, φτιάχνουν μια  μοίρα η οποία δεικνύει  πώς τα στρεβλά, υποκριτικά, σάπια κοινωνικά απόβλητα  που εκβάλλουν από παντού δεν αφήνουν τίποτε άθικτο - μολύνουν ό,τι αγγίζουν. Σε αυτήν την ιστορία όπου πραγματικό και φανταστικό συμπλέκονται, όπου η περιγραφή άλλοτε απεικονίζει ρεαλιστικά και άλλοτε δραπετεύει στα καρέ των κόμικς,   η μαθητεία του νεαρού Νότη  συνίσταται στην εμπέδωση μιας βασικής αρχής:  πως τίποτα δεν  είναι αθώο και τίποτα δεν είναι αυτό που δείχνει: ο εξιδανικευμένος του έρωτας αποδεικνύεται πόρνη πολυτελείας, οι αγνοί επαρχιώτες συγγενείς μια επιχείρηση καλοστημένου προξενιού, τα μεγαλόπνευστα κομμουνιστικά σχέδια  αερολογίες, ο μισοκακομοίρης αγαθός γέροντας διακινητής ναρκωτικών, και ο στρατός, (α! αυτός ο σκληροτράχηλος πλάστης του ανδρικού ήθους) μια δράκα  έκφυλων σατραπίσκων. Μέσα, κουμπιά, βύσματα, ιδιοτελείς συναλλαγές, άνομες σχέσεις, ένας  ιστός διάτρητος, μία  συνείδηση σαθρή, μία κοινωνική μηχανή εξαρθρωμένη.  Πόσο ν’ αντισταθεί, πόσο ν’ αντέξει ένας νεαρός ο οποίος μάλιστα  δεν διακρίνεται για την αγωνιστική διάπλασή του;

 

Όσο η θεόπεμπτη ευημερία διαρκούσε και όσο τα προσωπικά βαλάντια φούσκωναν  - κι ας

πύκνωναν απειλητικά μαύρα σύννεφα πάνω από το δημόσιο χώρο- οι αναρίθμητοι σημερινοί  επίφοβοι έμοιαζαν  ακίνδυνα  γραφικοί, ή ανεύθυνοι  άξιοι περιφρόνησης ή έστω καθάρματα, αλλά πάντως ολιγάριθμα σε μια κοινωνία που είχε (επιτέλους!)  αναπτύξει, ή θα ανέπτυσσε εντός ολίγου αυτοπροστατευτικούς θεσμούς .  Η Μεγάλη πομπή μάς βοηθά στο στήσιμο μιας ερμηνευτικής γέφυρας ανάμεσα στο ανέφελο χθες και στο απειλητικό σήμερα.  Πούθε ξεφύτρωσε ο  κοινωνικός κυνισμός, η έκρηξη λεκτικής και φυσικής βίας  και η  απροσμέτρητη αναλγησία όλων προς όλους  μετά το 2009 και τις αρχές του 2010; Πούθε ανέβρυσε όλος αυτός ο ρατσισμός,  η απουσία ανοχής, η παντελής έλλειψη  ήθους; Α! δεν έχουμε παρά να διαβάσουμε την αποκαλυπτικά ανατριχιαστική σκηνή της Μεγάλης πομπής,  τη μέρα του πανηγυριού και  της εξόδου των φαντάρων στην κοντινή κωμόπολη,   τη μέρα όπου το ανεξήγητο μυστήριο της σαδιστικής  βίας των ανώτερων αρχών (του δεκανέα και του αρχιλοχία)  λύνεται. Η παρουσία του Νότη στη χυδαία, τραγική και γελοία οργιαστική συνάθροιση όπου οι μάσκες πέφτουν, θα ανοίξει τα μάτια του ελκυστικού νεαρού και θα του δώσει όλα τα κλειδιά που ανοίγουν όλες της πόρτες. Η Μεγάλη Πομπή: μια εκδοχή κοινωνικής ανατομίας της σύγχρονης Ελλάδας.

 



Σχόλια: 0
Αρχείο κειμένων

ΜΟΥΣΕΙΑ

«Ο φιλικός κύκλος του Γκρέκο στο Τολέδο» στο Μουσείο Μπενάκη

Την έκθεση «Ο Φιλικός κύκλος του Γκρέκο στο Τολέδο» εγκαινιάζει η Βασίλισσα Σοφία της Ισπανίας στο Μουσείο Μπενάκη, της οδού Κουμπάρη.

ΣΙΝΕΜΑ

Τα βραβεία του 55ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου

Η ταινία «Ατέρμονη θλίψη» του Μεξικανού Χόρχε Πέρες Σολάνο αναδείχτηκε η μεγάλη νικήτρια του 55ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Πηγή: www.lifo.gr

ΑΦΟΡΜΕΣ

Πρωτοπορία στο κέντρο της Αθήνας

Γράφει η Μαρλένα Πολιτοπούλου

«Πιστεύεις ότι υπάρχει αγάπη που να καίγεται γρήγορα, αλλά να διαρκεί για πάντα;». Διαλέγω μια φράση από το «Η δική μας νύχτα» του Λέος Καράξ, για να σας βάλω στο κλίμα του όγδοου Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου

 

Μία άνω τελεία για την Παιδεία

Γράφει η Μαρλένα Πολιτοπούλου

Ο πατέρας μου είχε αφήσει το σχολείο στα δεκατέσσερα. Αυτοδίδακτος, είχε μια βαθιά αγάπη για την ποίηση. Είχε και ωραία φωνή και συχνά μας διάβαζε, Σεφέρη, Καβάφη, Παλαμά.

ΒΙΒΛΙΟ

Arnaldur Indridason:Φορμόλη

Κριτικές Σημειώσεις του Αντώνη Γκόλτσου

Στη “Φορμόλη”, ένα μυθιστόρημα περίπου 400 σελίδων, ο όρος “ήλιος” ανα-φέρεται, για πρώτη φορά, στη σελίδα 331. Για πρώτη φορά, και για τελευ-ταία... Τι κάνει την Ισλανδία του υποφωτισμένου, της υγρασίας, και των ανέμων που έρχονται από τα βάθη του Ατλαντικού, για να αποσβεστούν μέσα σε ανήλιαγα υπόγεια και σε ρυμοτομημένα έλη, σκηνικό περίπου μαγικό...

Χρυσάφης Ιορδάνογλου: Κράτος και Ομάδες Συμφερόντων

Γράφει ο Γιώργος Σιακαντάρης

Πελατειακό κράτος, κομματοκρατία, ισχυρό κράτος, αδύναμη κοινωνία πολιτών. Αλήθειες ή μύθοι; Ο καθηγητής στο Πάντειο Χρυσάφης Ιορδάνογλου έγραψε ένα βιβλίο - γροθιά στο στομάχι στα απλουστευτικά ερμηνευτικά σχήματα της Μεταπολίτευσης.

 

Δημ. Ελέα: ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ: Προσωπική Μαρτυρία για τον Καστοριάδη

O Κορνήλιος Καστοριάδης (1922-1997) είναι ο μεγαλύτερος Έλληνας μετά τον Αριστοτέλη. Εκδίδεται η Προσωπική Μαρτυρία σε μία εποχή που υπάρχει ανάγκη για καινούργιους καστοριάδηδες. Το βιβλίο φωτίζει τον άνθρωπο Καστοριάδη, που ο Δημήτρης Ελέας γνώρισε προσωπικά, αλλά και τις ιδέες για τις οποίες πολέμησε με σθένος στη ζωή του.

Τάσος Γιαννίτσης: Η Ελλάδα στην κρίση

Γράφει ο Γιώργος Σιακαντάρης

Αυτό το βιβλίο του Τάσου Γιαννίτση δεν αποτελεί απλά ένα ακόμη βιβλίο για την ελληνική κρίση. Τρία χρόνια μετά το ξέσπασμά της, έχουμε ένα βιβλίο, το οποίο αν και φαίνεται να εξετάζει την κρίση από οικονομικής πλευράς, στην ουσία είναι ένα πολιτικό έργο.

Γεωργία Τάτση: Χορός στα ποτήρια

του Μιχάλη Κυριακίδη

Δεν είναι εύκολο να παρουσιάζεις το βιβλίο μια φίλης. Και η Γεωργία Τάτση είναι μια αγαπημένη φίλη. Όταν, ωστόσο, ξεκίνησα να διαβάζω το βιβλίο της, Χορός στα ποτήρια, από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη, ένιωσα πως δεν θα είναι καθόλου δύσκολη η δουλειά μου. Η ιστορία, αλλά και η γραφή της Γ.Τ., με συνεπήραν από την πρώτη σελίδα. Η αυθεντική γλώσσα με την οποία διηγείται την ιστορία της, καθώς περνά από το σήμερα στο χθες και πάλι μπρός, αποκαλύπτοντας το βάθος και τον πλούτο της ελληνικής γλώσσας,...

Λυκ. Λιαρόπουλου: Οι Επτά Πληγές της Ελληνικής Κοινωνίας

Αποτέλεσμα αγωνίας και αναζήτησης εξηγήσεων, το βιβλίο αυτό είναι μία διεισδυτική ματιά στα προβλήματα της ελληνικής κοινωνίας και της πολιτικής πραγματικότητας. Τα άρθρα του βιβλίου εξετάζουν την προβληματική λειτουργία της Ελλάδος σε επτά βασικούς τομείς.

 

Άρθρα
1 2 3 4 5 6 7
.
1 2 3 4 5
Επιλογές από τον Τύπο
1 2 3 4 5
Design, Developed & Powered by 2easy Web Applications