Αλέξης Πανσέληνος: Η μεγάλη πομπή

Ελισάβετ Κοτζιά, 01/05/2013


Πρόσθεσε στο Facebook Πρόσθεσε στο Delicious Πρόσθεσε στο Newsvine Πρόσθεσε στο Twitter

Αλέξης Πανσέληνος: Η μεγάλη πομπή, εκδόσεις Μεταίχμιο, σελ. 398

Νέοι  ανυπότακτοι, απρόθυμοι να υποκύψουν στους  μίζερους συμβιβασμούς των υποκριτικών γονιών τους,  πως τελικά αλλάζουν; Ποιοι άδηλοι, ακατανόητοι, δαιμονικοί μηχανισμοί δουλεύουν φέρνοντας τη μετάλλαξη που ζήσαμε τα τελευταία χρόνια;  Πως  πλήθυναν ξαφνικά  όλες οι απεχθείς μορφές βίαιων απατεώνων και ανερυθρίαστων κλεφτών, εξουσιομανών φονιάδων  και  μικροσυμφεροντολόγων  κυνικών που αφελώς νομίσαμε   πως ανήκουν  σε  έναν ανεπίστρεπτο ιστορικό χρόνο;  Ας στρέψουμε το βλέμμα  μας και ας διαβάσουμε ξανά την διαφωτιστικά επίκαιρη Μεγάλη πομπή του Αλέξη Πανσέληνου  που κυκλοφόρησε στα μέσα  της  τόσο καθοριστικής  για τη σύγχρονη νεοελληνική τύχη  δεκαετίας του ’80.

 

Λίγα χρόνια πιο πίσω. Ο δεκαοκτάχρονος Νότης Σεβαστόπουλος δεν  είχε καμιά από τις χρυσές ευκαιρίες που προσφέρθηκαν στους νέους  της μεταδικτατορικής γενιάς – οικογενειακή στήριξη, χρήματα, σπουδές, καριέρα. Μέσα του υπάρχει ωστόσο κάποια αόριστη προδιάθεση για το δίκαιο  την οποία αποκαλύπτει  το αναγνωστικό πάθος του για τις περιπέτειες ενός ήρωα κόμικς που προσπαθεί ν’ αντιπαλέψει μοναχός υπέρτερες δυνάμεις του κακού. Και βέβαια υπάρχει  όση παθητικότητα κρύβει ο ακατανίκητος πόθος φυγής απ’ την  πραγματική ζωή. Εκτός απ’ τον άστατο κι εφεκτικό του χαρακτήρα, σε κάθε βήμα της μετεφηβικής πορείας του ο Νότης συναντά ένα εξωτερικό εμπόδιο. Και από κοινού όλες οι δυσκολίες υφαίνουν ένα δίχτυ,  συστήνουν ένα ριζικό, φτιάχνουν μια  μοίρα η οποία δεικνύει  πώς τα στρεβλά, υποκριτικά, σάπια κοινωνικά απόβλητα  που εκβάλλουν από παντού δεν αφήνουν τίποτε άθικτο - μολύνουν ό,τι αγγίζουν. Σε αυτήν την ιστορία όπου πραγματικό και φανταστικό συμπλέκονται, όπου η περιγραφή άλλοτε απεικονίζει ρεαλιστικά και άλλοτε δραπετεύει στα καρέ των κόμικς,   η μαθητεία του νεαρού Νότη  συνίσταται στην εμπέδωση μιας βασικής αρχής:  πως τίποτα δεν  είναι αθώο και τίποτα δεν είναι αυτό που δείχνει: ο εξιδανικευμένος του έρωτας αποδεικνύεται πόρνη πολυτελείας, οι αγνοί επαρχιώτες συγγενείς μια επιχείρηση καλοστημένου προξενιού, τα μεγαλόπνευστα κομμουνιστικά σχέδια  αερολογίες, ο μισοκακομοίρης αγαθός γέροντας διακινητής ναρκωτικών, και ο στρατός, (α! αυτός ο σκληροτράχηλος πλάστης του ανδρικού ήθους) μια δράκα  έκφυλων σατραπίσκων. Μέσα, κουμπιά, βύσματα, ιδιοτελείς συναλλαγές, άνομες σχέσεις, ένας  ιστός διάτρητος, μία  συνείδηση σαθρή, μία κοινωνική μηχανή εξαρθρωμένη.  Πόσο ν’ αντισταθεί, πόσο ν’ αντέξει ένας νεαρός ο οποίος μάλιστα  δεν διακρίνεται για την αγωνιστική διάπλασή του;

 

Όσο η θεόπεμπτη ευημερία διαρκούσε και όσο τα προσωπικά βαλάντια φούσκωναν  - κι ας

πύκνωναν απειλητικά μαύρα σύννεφα πάνω από το δημόσιο χώρο- οι αναρίθμητοι σημερινοί  επίφοβοι έμοιαζαν  ακίνδυνα  γραφικοί, ή ανεύθυνοι  άξιοι περιφρόνησης ή έστω καθάρματα, αλλά πάντως ολιγάριθμα σε μια κοινωνία που είχε (επιτέλους!)  αναπτύξει, ή θα ανέπτυσσε εντός ολίγου αυτοπροστατευτικούς θεσμούς .  Η Μεγάλη πομπή μάς βοηθά στο στήσιμο μιας ερμηνευτικής γέφυρας ανάμεσα στο ανέφελο χθες και στο απειλητικό σήμερα.  Πούθε ξεφύτρωσε ο  κοινωνικός κυνισμός, η έκρηξη λεκτικής και φυσικής βίας  και η  απροσμέτρητη αναλγησία όλων προς όλους  μετά το 2009 και τις αρχές του 2010; Πούθε ανέβρυσε όλος αυτός ο ρατσισμός,  η απουσία ανοχής, η παντελής έλλειψη  ήθους; Α! δεν έχουμε παρά να διαβάσουμε την αποκαλυπτικά ανατριχιαστική σκηνή της Μεγάλης πομπής,  τη μέρα του πανηγυριού και  της εξόδου των φαντάρων στην κοντινή κωμόπολη,   τη μέρα όπου το ανεξήγητο μυστήριο της σαδιστικής  βίας των ανώτερων αρχών (του δεκανέα και του αρχιλοχία)  λύνεται. Η παρουσία του Νότη στη χυδαία, τραγική και γελοία οργιαστική συνάθροιση όπου οι μάσκες πέφτουν, θα ανοίξει τα μάτια του ελκυστικού νεαρού και θα του δώσει όλα τα κλειδιά που ανοίγουν όλες της πόρτες. Η Μεγάλη Πομπή: μια εκδοχή κοινωνικής ανατομίας της σύγχρονης Ελλάδας.

 



Σχόλια: 0
Αρχείο κειμένων

ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΧΡΟΝΟΣ
Εκδήλωση

1η Συνάντηση Ελλήνων Ακτιβιστών του ΕΣΚ στο Μέρωνα ΠΕ

Οι Έλληνες ακτιβιστές του Ευρωπαϊκού Σοσιαλιστικού κόμματος (PES Greece Activists) θα πραγματοποιήσουν την πρώτη τους συνάντηση με κύριο θέμα την ανάλυση των πολιτικών θέσεων του ΕΣΚ, καθώς και την ενίσχυση των δεσμών και τη δημιουργία δίαυλων επικοινωνίας μεταξύ των ομάδων πόλης του ΕΣΚ.
Εγγραφές: Απαραίτητες, στο www.pescrete.com έως 20/07
Επικοινωνία: 6972076026, 6974033731

Από 09/08/2014 μέχρι 11/08/2014, Μέρωνας ΠΕ Ρεθύμνου Κρήτης
Θέατρο

«Θεσμοφοριάζουσες»

Ο Γιώργος Κιμούλης υπογράφει τη διασκευή και τη σκηνοθεσία της κωμωδίας του Αριστοφάνη «Θεσμοφοριάζουσες», που θα παρουσιαστεί σε δεκάδες θέατρα σε όλη την Ελλάδα.

«Ιππόλυτος» από το Εθνικό

Η τραγωδία του Ευριπίδη «Ιππόλυτος», ανεβαίνει από το Εθνικό Θέατρο, σε σκηνοθεσία Λυδίας Κονιόρδου η οποία και πρωταγωνιστεί μαζί με τον Νίκο Κουρή.

Από 12/07/2014 μέχρι 01/09/2014,

«Τρωάδες»

Η αντιπολεμική τραγωδία του Ευριπίδη "Τρωάδες" παρουσιάζεται, σε σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη. Πρωταγωνιστούν: Φιλαρέτη Κομνηνού, Στέλιος Μάινας, Μαρία Πρωτόπαππα.

Από 29/06/2014 μέχρι 10/09/2014,
Μουσική

«Η αγάπη θέλει δύο»

Ο Μάριος Φραγκούλης και η Έλλη Πασπαλά μας ταξιδεύουν στις σημαντικότερες μουσικές στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου.

Έκθεση

Έργα Νικρίτιν και Γκρος στη Θεσσαλονίκη

Την έκθεση με τίτλο «Σολομών Νικρίτιν-Τζορτζ Γκρος. Πολιτικός Τρόμος και Κοινωνική Παρακμή στην Ευρώπη του Μεσοπολέμου», παρουσιάζει το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη.

«Εικονογράφηση μιας αυτοβιογραφίας»

Το περιβάλλον που έζησε και δημιούργησε ο Γιάννης Τσαρούχης, αναπλάθει η έκθεση που φιλοξενεί το Μουσείο Μπενάκη, με κείμενα του ίδιου του ζωγράφου, αυτοβιογραφικές σημειώσεις, προφορικές του διηγήσεις και έργα του.
Από 16/10/2013 μέχρι 27/07/2014, Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς 138)
Τελευταίες ειδήσεις
ΒΙΒΛΙΟ

Φώτης Καλαμαντής: Δυστυχώς απολύεσαι ,

Κριτικό σημείωμα από τον Νίκο Γκιώνη

Γράφοντας  για  το βιβλίο του συγγραφέα  αλλά  και συναδέλφου Μηχανικού  Φ.Καλαμαντή , εξαρχής διακατεχόμουν  από  αμηχανία. Αυτή προέκυπτε από ένα ερώτημα προς τον εαυτό  μου , σχετικώς  με  το αν  οι  τεχνοκράτες  , μπορούν και δικαιούνται να  δείξουν  στη γραφή  τους -  αν  την  έχουν - , την  ενσυναίσθησή  τους.

Georges Simenon: Ο γάτος

Κριτικές Σημειώσεις του Αντώνη Γκόλτσου

Τι δουλειά έχει “Ο γάτος”, σε μία Λέσχη Ανάγνωσης Αστυνομικής Λογοτεχνίας; Πού είναι το έγκλημα, πού είναι η δίωξη, η ομολογία, η τιμωρία; Πού είναι το κίνητρο; Πώς απαντάει κανείς; Δηλαδή, η δηλητηρίαση δεν συνιστά δολοφονία; Ενός γάτου, εν προκειμένω;


Δημ. Ελέα: ΙΔΙΩΤΙΚΟΣ ΚΟΡΝΗΛΙΟΣ: Προσωπική Μαρτυρία για τον Καστοριάδη

O Κορνήλιος Καστοριάδης (1922-1997) είναι ο μεγαλύτερος Έλληνας μετά τον Αριστοτέλη. Εκδίδεται η Προσωπική Μαρτυρία σε μία εποχή που υπάρχει ανάγκη για καινούργιους καστοριάδηδες. Το βιβλίο φωτίζει τον άνθρωπο Καστοριάδη, που ο Δημήτρης Ελέας γνώρισε προσωπικά, αλλά και τις ιδέες για τις οποίες πολέμησε με σθένος στη ζωή του.

Νίκανδρος Μπούρας: Έλληνες στο Λονδίνο

Γράφει ο Γιώργος Ikkos

Έλληνες στο Λονδίνο είναι ο τίτλος του βιβλίου του Νίκανδρου Μπούρα με πρόλογο των Νίκου Μουζέλη και Richard Clogg. Ο Νίκανδρος Μπούρας είναι ομότιμος Καθηγητής Ψυχιατρικής στο Ινστιτούτο Ψυχιατρικής στο King’s College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου, Διευθυντής του Maudsley International και Διευθυντής Ερευνών του Ιδρύματος Δαίδαλος


.
1 2 3 4 5
Επιλογές από τον Τύπο
1 2 3 4 5 6 7
Τα πιο διαβασμένα άρθρα
Design, Developed & Powered by 2easy Web Applications