Η Ελληνική PISA και το πρόβλημα της εκπαίδευσης

Ιωακείμ Γρυσπολάκης 12 Ιουλ 2022

Πριν από ένα μήνα είδα τα θέματα μαθηματικών, που έθεσαν οι εξεταστές στις Πανελλαδικές Εξετάσεις για την είσοδο στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Δεν με εξέπληξαν, αφού η ίδια τακτική επαναλαμβάνεται εδώ και δεκαετίες. Θέματα τυπικά, χωρίς να απαιτείται ίχνος διορατικότητας και ανάλυσης εκ μέρους των μαθητών. Θέματα, που δεν έχουν σχέση με την αναλυτική σκέψη που θα έπρεπε να διδάσκεται και να εξετάζεται.

Και ως συνήθως, ούτε ένα θέμα Γεωμετρίας ή Στερεομετρίας, που θα έδινε τη δυνατότητα στον μαθητή να κλείσει τα μάτια και να "δει" το χώρο R^3 εντός του οποίου ζει και δημιουργεί.

Ούτε ένα θέμα πρακτικής άσκησης, το οποίο έπρεπε ο μαθητής να αναλύσει και να λύσει.

Όλα "τυφλοσούρτη".

Θυμάμαι το μακρυνό 1991 και 1992, όταν συμμετείχα στην αρμόδια επιτροπή διεξαγωγής των πανελλαδικών Εξετάσεων και τον αγώνα που έκανα να πείσω τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής ότι πρέπει να θέσουμε θέματα, που απαιτούν σκέψη, ανάλυση και σύνθεση. Το 1991 δεν τα κατάφερα, αφού, σύμφωνα με τας υποδείξεις, τα θέματα έπρεπε να αναφέρονται επακριβώς στο βιβλίο. Την επομένη χρονιά επέβαλα τις απόψεις μου. Το ποσοστό αποτυχίας ήταν μεγάλο. Την επομένη χρονιά δεν συμμετείχα, αλλά στη θέση μου ήταν ένας σπουδαίος καθηγητής από το Πανεπιστήμιο Πατρών (μαθηματικός, αλλά στο Τμήμα Χημικών μηχανικών). Τα θέματα ήσαν της ίδιας υφής με εκείνα του 1992. Το ποσοστό αποτυχίας εξ ίσου μεγάλο. Τότε μία δημοσιογράφος, που είχε το εκπαιδευτικό ρεπορτάζ σε μία μεγάλη εφημερίδα έγραψε: "Ο κ. Γρυσπολάκης δεν συμμετείχε φέτος στην επιτροπή. Τη στιγμή όμως που έθεταν τα θέματα στα μαθηματικά, το πνεύμα του υπερίπτατο του Υπουργείου Παιδείας".

Αυτά τα ευτράπελα συνέβαιναν και συνεχίζουν να συμβαίνουν. Και όσοι συνάδελφοι θα διαβάσουν αυτο το σύντομο κείμενο θα συμφωνήσουν ότι τις τελευταίες δεκαετίες οι φοιτητές, που έρχονται στις Πολυτεχνικές Σχολές αγνοούν την έννοια του κώλουρου κώνου, δεν γνωρίζουν τον όγκο της σφαίρας και αγνοούν τους γεωμετρικούς τόπους.

Μετά από όλα αυτά, το γεγονός ότι είμαστε κάτω του μέσου όρου στο διεθνή διαγωνισμό PISA και τα απογοητευτικά αποτελέσματα που είχαμε στην Ελληνική PISA είναι αναμενόμενα και δεν με εκπλήσσουν.