Περίληψη
Από το 1983, η Ευρωπαϊκή Ένωση ορίζει συγκεκριμένα έτη ως Ευρωπαϊκά Έτη για να ευαισθητοποιήσει, να προωθήσει τον διάλογο και να κινητοποιήσει πολίτες και κυβερνήσεις σε ζητήματα κοινού ενδιαφέροντος για τα κράτη μέλη. Αυτά τα θεματικά έτη λειτουργούν όχι μόνο ως εκστρατείες ευαισθητοποίησης, αλλά και ως ευκαιρίες για να επηρεάσουν πολιτικές, να ενισχύσουν τον δημόσιο διάλογο και να καλλιεργήσουν μια ευρωπαϊκή ταυτότητα μέσα από κοινά οράματα και πρωτοβουλίες.
Εισαγωγή
Τα Ευρωπαϊκά Έτη είναι εκστρατείες ευαισθητοποίησης πάνω σε ένα συγκεκριμένο θέμα, με σκοπό την ενθάρρυνση της δημόσιας συζήτησης και του διαλόγου εντός αλλά και μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Τα Ευρωπαϊκά Έτη διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση πολιτικών και κοινωνικού διαλόγου στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αποτελούν ευκαιρίες για συλλογική δράση σε σημαντικά θέματα, ενισχύοντας τις αξίες της ευρωπαϊκής ενότητας, ποικιλομορφίας και συνεργασίας.
Το πρώτο ευρωπαϊκό έτος — το Ευρωπαϊκό Έτος Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων και Βιοτεχνίας — χρονολογείται το 1983. Έκτοτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προτείνει Ευρωπαϊκά Έτη με θεματικούς τομείς που κυμαίνονται από την υγεία και την περιβάλλον, τον πολιτισμό και την εκπαίδευση, μέχρι την επιχειρηματικότητα, την ασφάλεια και την καταπολέμηση των διακρίσεων. Η πρόταση της Επιτροπής συνήθως προβλέπει ειδικό προϋπολογισμό για να συμβάλει στην επιδότηση τοπικών, εθνικών και διασυνοριακών έργων στο πλαίσιο του θεματικού τομέα, που πρέπει να εγκριθεί από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο.
Αν και τα Ευρωπαϊκά Έτη πραγματοποιούνται πάνω από 40 χρόνια, δεν λαμβάνουν χώρα απαραιτήτως κάθε χρόνο. Κανένα θέμα δεν προτάθηκε για τα έτη 1991, 2000, 2002, 2016, 2017, 2019, 2020 και 2025. Ένα γεγονός που στα μάτια του αρθρογράφου αποτελούν χαμένες ευκαιρίες για να δημιουργήσουμε τον Ευρωπαϊκό Δήμο.
Στόχοι των Ευρωπαϊκών Ετών
Η ιδέα του Ευρωπαϊκού Έτους εισήχθη για να αναδείξει κοινές κοινωνικές, πολιτισμικές, οικονομικές ή περιβαλλοντικές προκλήσεις. Κάθε επιλεγμένο θέμα αντικατοπτρίζει μια πιεστική ανησυχία ή μια μακροπρόθεσμη προτεραιότητα για την Ευρωπαϊκή Ένωση. Η πρωτοβουλία συντονίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, συχνά σε συνεργασία με τα κράτη μέλη, οργανώσεις της κοινωνίας των πολιτών και άλλους ενδιαφερόμενους φορείς.
- Ευαισθητοποίηση του κοινού σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
- Προώθηση διαλόγου σε διακρατικό, εθνικό, περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
- Προώθηση νέων πολιτικών ή ενίσχυση υπαρχουσών.
- Ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ των θεσμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των πολιτών.
Παρόλο που τα Ευρωπαϊκά Έτη οδηγούν συχνά σε αυξημένη προσοχή και χρηματοδότηση, η πραγματική τους επίδραση διαφέρει. Ορισμένοι επικριτές θεωρούν ότι αποτελούν κυρίως συμβολικές ενέργειες χωρίς ουσιαστική συνέχεια, ενώ άλλοι αναγνωρίζουν τη συνεισφορά τους στη χάραξη πολιτικών και στην ενίσχυση της κοινωνίας των πολιτών. Η αποτελεσματικότητα τους εξαρτάται συχνά από το επίπεδο δέσμευσης των κρατών μελών και τον βαθμό στον οποίο οι πρωτοβουλίες ακολουθούνται από συγκεκριμένες προτάσεις πολιτικής τόσο σε ευρωπαϊκό αλλά και σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Παραδείγματα με θετικό αντίκτυπο αποτελούν το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτών (2013-14) και το Ευρωπαϊκό Έτος Νεολαίας (2022).
Στατιστική ανάλυση των Ευρωπαϊκών Ετών
Χωρίζοντας τις θεματικές που προωθούνται μέσω των 33 Ευρωπαϊκών Ετών σε έξι ενότητες, βλέπουμε ότι η προτεραιότητα είναι σε ευρωπαϊκές κοινωνικές ιδεολογικές βάσεις, όπως στην καταπολέμηση των διακρίσεων και στην κοινωνική ένταξη.
Θεματική ενότητα
|
Σύνολο Ευρωπαϊκών Ετών
και Ποσόστωση ανά θεματική
|
Ευρωπαϊκά Έτη
|
Ασφάλεια & Κινητικότητα
|
3 = 9%
|
1986 – 1995 - 2021
|
Οικονομία & Δεξιότητες
|
4 = 12%
|
1983 – 2006 – 2012 - 2023-24
|
Πολιτισμός
|
4 = 12%
|
1985 – 1988 -2008 – 2018
|
Υγεία & Περιβάλλον
|
5 = 15%
|
1987 - 1989 – 1990 - 1992 – 1994
|
Εκπαίδευση
|
5 = 15%
|
1996 – 2001 – 2004 – 2005 - 2009
|
Καταπολέμηση διακρίσεων
|
12 = 37%
|
1984 – 1993 – 1997 – 1998 – 1999 – 2003 – 2007 – 2010 – 2011 – 2013-14 - 2015 - 2022
|
Η Ευρώπη πολύ συχνά αναφέρει ότι ο Πολιτισμός αποτελεί την « βαριά εξαγωγική βιομηχανία » της. Οπότε αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι ανακηρύχτηκαν μόνο τέσσερα Έτη που σχετίζονται με τον πολιτισμό (Μουσικής, Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, Διαπολιτισμικού Διαλόγου, Πολιτιστικής Κληρονομιάς).
Πριν από την σημερινή Ευρωπαϊκή Ένωση, το ευρωπαϊκό θεσμικό οικοδόμημα ήταν η ΕΟΚ, δηλαδή η Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα. Παρόλο που το πρώτο θεσμοθετημένο Έτος αφορούσε τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις (1983) δεν υπήρξε stricto sensu άλλο Έτος που να ασχολείται με την επιχειρηματικότητα. Τα επόμενα τρία Έτη (Κινητικότητας Εργαζομένων, Ενεργής Γήρανσης, Δεξιοτήτων) που τοποθετήσαμε σε αυτή την ενότητα εμπίπτουν στην υποθεματική των Δεξιοτήτων.
Η θεματική της Εκπαίδευσης γνώρισε σημαντική άνθιση στη δεκαετία του 2000 με την καθιέρωση πέντε Ετών (Δια Βίου Μάθησης, Γλωσσών, Εκπαίδευσης μέσω του Αθλητισμού, Προώθησης της Ενεργού Συμμετοχής στα Κοινά, Δημιουργικότητας και καινοτομίας). Παρόλα αυτά, αυτή η θεματική και ειδικότερα υπό τη ευρύτερη έννοια της Παιδείας, θα έπρεπε να είχε λάβει μεγαλύτερη έκθεση αφού αποτελεί το θεμέλιο λίθο των βασικών δεξιοτήτων της ζωής για την ανάπτυξη ολοκληρωμένων ανθρώπων με ηθική και ενσυναίσθηση.
Με μεγάλο ενδιαφέρον σημειώνουμε ότι Έτη που σχετίζονταν με την θεματική της Υγείας (διατροφή, πρόληψη ασθενειών, περιβάλλον και ψυχική υγεία) έχουν να προταθούν από το 1994. Θα περίμενε κανείς ότι, ειδικότερα μετά την πρόσφατη (2020-2023) πανδημία του κορονοϊού (COVID-19), θα υπήρχαν μεγαλύτερες ανάγκες επικοινωνίας και ευαισθητοποίησης των πολιτών σε αυτή τη βασική βιολογική θεματική.
|
1983-2002
|
2003-2025
|
2023-2025
|
Σύνολο
|
Ασφάλεια & Κινητικότητα
|
2
|
1
|
|
3
|
Οικονομία & Δεξιότητες
|
1
|
2
|
1
|
4
|
Πολιτισμός
|
2
|
2
|
|
4
|
Υγεία & Περιβάλλον
|
5
|
0
|
|
5
|
Εκπαίδευση
|
2
|
3
|
|
5
|
Καταπολέμηση διακρίσεων
|
5
|
7
|
|
12
|
|
17
|
15
|
1
|
33
|
Με την εξαίρεση της θεματικής Υγεία & Περιβάλλον, τόσο το σύνολο των Ετών στις επιμέρους θεματικές όσο και το σύνολο των Ετών ανά εικοσαετία (~16)είναι σταθερό, όπως φαίνεται από τον ανωτέρω πίνακα.
Λοιποί εμπλεκόμενοι φορείς
Σε αντιστοιχία με την Ευρωπαϊκή Ένωση, το Συμβούλιο της Ευρώπης επίσης ορίζει ανάλογα « Ευρωπαϊκά Έτη » (π.χ. το 2025 είναι το Έτος Ψηφιακής Εκπαίδευσης Πολιτών με σκοπό την ενδυνάμωση των πολιτών με την γνώση και τα εργαλεία που χρειάζονται για να ευδοκιμήσουνε υπεύθυνα στο νέο ψηφιακό περιβάλλον).
Αξίζει να αναφέρουμε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει συνεργαστεί με το Συμβούλιο της Ευρώπης για το Ευρωπαϊκό Έτος Πολιτιστικής Κληρονομιάς (2018), αλλά και με την Εκπαιδευτική Επιστημονική και Πολιτιστική Οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών (UNESCO) για το Ευρωπαϊκό Έτος Γλωσσών (2001).
Τέλος υπάρχουν οργανώσεις που αγωνίζονται για την καθιέρωση Ευρωπαϊκών Ετών, όπως η ΜΚΟ
Global Alliance of Mental Illness Advocacy Networks-Europe που έχει προτείνει το Ευρωπαϊκό Έτος της Ψυχικής Υγείας .
Συμπεράσματα
Όπως και άλλες ευρωπαϊκά πρωτοβουλίες (όπως το πρόγραμμα Erasmus+, οι Ευρωπαϊκές Ημέρες και οι θεματικές Εβδομάδες), έτσι και τα Ευρωπαϊκά Έτη στέλνουν ένα ισχυρό πολιτικό μήνυμα από την πλευρά των θεσμικών οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των κυβερνήσεων των κρατών μελών της ότι τα συγκεκριμένα θέματα θα συμπεριληφθούν στον σχεδιασμό των μελλοντικών ευρωπαϊκών και εθνικών πολιτικών για να επωφεληθούν οι ευρωπαίοι πολίτες.
Σταχυολόγιο Ευρωπαϊκών Ετών
Αναφέρουμε ενδεικτικά πληροφορίες για τα παρελθόντα Ευρωπαϊκά Έτη:
Το Έτος βοήθησε τους ανθρώπους να αποκτήσουν τις κατάλληλες δεξιότητες για ποιοτικές θέσεις εργασίας και υποστηρίζει τις εταιρείες στη διαχείριση ελλείψεων δεξιοτήτων στην Ευρώπη, διότι η ύπαρξη ενός εργατικού δυναμικού με περιζήτητες δεξιότητες είναι σημαντική για τη μακροπρόθεσμη βιώσιμη ανάπτυξη και ανταγωνιστικότητα. Διασφάλισε επίσης ότι οι πράσινες και ψηφιακές μεταβάσεις είναι κοινωνικά δίκαιες.
Το Έτος ανάδειξε τον σημαντικό ρόλο των νέων της Ευρώπης για την οικοδόμηση ενός καλύτερου μέλλοντος —πιο πράσινου, πιο συμπεριληπτικού και πιο ψηφιακού. Η νεολαία απέκτησε φωνή και ακούστηκε! Μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, κατά τη διάρκεια συζητήσεων και συναντήσεων μεταξύ πολιτικών και νέων πολιτών, οι νέοι και οι νέες εξέφρασαν τις απόψεις και τις προσδοκίες τους.
Κατά την διάρκεια του Έτους έγιναν εκδηλώσεις και πρωτοβουλίες για την προώθηση των σιδηροδρόμων ως βιώσιμου, καινοτόμου και ασφαλούς τρόπου μεταφοράς και για την ανάδειξη των οφελών του για τους ανθρώπους, την οικονομία και το κλίμα. Το Έτος προώθησε το πώς οι σιδηρόδρομοι μπορούν να βοηθήσουν την ΕΕ να γίνει κλιματικά ουδέτερη μέχρι το 2050, αλλά τόνισε επίσης τα προβλήματα που καθιστούν ακόμη τον σιδηρόδρομο προβληματικό, ειδικότερά στις μακρινές και διασυνοριακές διαδρομές.
Το Έτος, που έτρεξε σε συνεργασία με το Συμβούλιο της Ευρώπης, είχε ως στόχο να ενθαρρύνει περισσότερα άτομα να ανακαλύψουν και να ενστερνιστούν την πολιτιστική κληρονομιά της Ευρώπης, και να ενισχύσει την αίσθησή τους ότι ανήκουν σε έναν κοινό ευρωπαϊκό χώρο. Το σύνθημα του Έτους ήταν: «Η κληρονομιά μας: όταν το παρελθόν συναντά το μέλλον». Κατά την διάρκεια του έτους έγιναν περισσότερα από 23000 εκδηλώσεις σε όλες τις χώρες της Ευρώπης, με αποτέλεσμα την ευαισθητοποίηση για τη σημασία της διατήρησης και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς αλλά και εξασφάλιση χρηματοδότησης για τέτοια έργα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αποτελεί τον μεγαλύτερο χορηγό της επίσημης αναπτυξιακής βοήθειας στον κόσμο. Παρά την ισχυρή αυτή δέσμευση, υπάρχει συχνά έλλειψη πληροφόρησης μεταξύ των πολιτών της ΕΕ σχετικά με την αναπτυξιακή συνεργασία. Το σύνθημα του Έτους «Ο κόσμος μας, η αξιοπρέπειά μας, το μέλλον μας», υπογραμμίζει ότι η ανθρώπινη φιλοδοξία και το δικαίωμα σε μια αξιοπρεπή ζωή δεν σταματούν στα σύνορα της ηπείρου μας.
Το Έτος ενθάρρυνε τη συμμετοχή των πολιτών στην κατανόηση των πολιτικών της Ευρωπαϊκής Ένωσης μέσω των διαλόγων με τους πολίτες. Οι δημόσιες αυτές συζητήσεις με τους Ευρωπαίους επιτρόπους και άλλους φορείς λήψης αποφάσεων της ΕΕ, όπως ευρωβουλευτές και πολιτικούς σε εθνικό, περιφερειακό ή τοπικό επίπεδο, βοήθησαν την ενίσχυση της δημοκρατίας. Συνέχειά τους αποτέλεσαν η Διάσκεψη για το Μέλλον της Ευρώπης, και αργότερα οι Πλατφόρμες Συμμετοχής των Πολιτών.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση αντιμετωπίζει μεγάλη δημογραφική αλλαγή και έπρεπε να ανταποκριθεί στην επίδραση που έχει ο γηράσκοντας πληθυσμός στα δημόσια οικονομικά και την κοινωνική προστασία. Οι πρωτοβουλίες που λήφθηκαν για την προώθηση της ενεργής γήρανσης διασφαλίσαν ότι οι ηλικιωμένοι θα μπορούν να παραμείνουν για περισσότερο διάστημα στην αγορά εργασίας αλλά και ότι θα διατηρηθούν υγιείς, δραστήριοι και αυτόνομοι για όσο το δυνατόν περισσότερο.
Με στόχο την ανάπτυξη της κοινωνικής αλληλεγγύης και της δημοκρατίας, το Έτος αποσκοπούσε στη δημιουργία συνθηκών που ενισχύουν τη συμμετοχή της κοινωνίας των πολιτών σε εθελοντικές δραστηριότητες, καθώς και στην αύξηση της ορατότητας του εθελοντισμού.
Το Έτος είχε σκοπό να αγγίξει τους πολίτες της ΕΕ και όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη του δημόσιου, του κοινωνικού και του οικονομικού τομέα, αυξάνοντας την ευαισθητοποίηση των πολιτών για τον τρόπο με τον οποίο η φτώχεια εξακολουθεί να πλήττει την καθημερινή ζωή τόσο μεγάλου αριθμού Ευρωπαίων.
Το Έτος αυτό αποσκοπούσε στην προώθηση των ικανοτήτων δημιουργικότητας και καινοτομίας ως βασικών ικανοτήτων για όλους χάρη στη δια βίου εκπαίδευση και κατάρτιση. Η πρόκληση συνίσταται στη δημιουργία περιβάλλοντος φιλικού προς όλες τις μορφές δημιουργικότητας και καινοτομίας, καλλιτεχνικές, πολιτιστικές, κοινωνικές ή τεχνολογικές, και στην προώθηση της πρακτικής χρησιμοποίησης των γνώσεων και των ιδεών.
Κύριος στόχος του Έτους ήταν η αύξηση της προβολής του διαπολιτισμικού διαλόγου, ο οποίος είναι θεμελιώδης για την δημιουργία κλίματος σεβασμού υπέρ της πολιτιστικής πολυμορφίας, τη βελτίωση της συνύπαρξης στις σημερινές διαφοροποιημένες κοινωνίες, και την προαγωγή της ενεργούς ευρωπαϊκής ιδιότητας του πολίτη.
Στόχος του Έτους ήταν η ευαισθητοποίηση του πληθυσμού στα πλεονεκτήματα μιας δίκαιης και αλληλέγγυας κοινωνίας, προωθώντας πρωτοβουλίες ευαισθητοποίησης με σκοπό την καταπολέμηση των νοοτροπιών και συμπεριφορών που προκαλούν διακρίσεις, καθώς και την ενημέρωση του κόσμου για τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του που απορρέουν από το νόμο. Βασίζεται σε αρχή που καλύπτει όλες τις πτυχές της απαγόρευσης των διακρίσεων και η οποία επιτρέπει την ορθή και ενιαία εφαρμογή του κοινοτικού νομοθετικού πλαισίου σε ολόκληρη την Ευρώπη, τονίζοντας τις κεντρικές αρχές του και αποκτώντας την ενεργό υποστήριξη του κοινού για τη νομοθεσία σχετικά με την απαγόρευση των διακρίσεων και την ισότητα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ενθαρρύνει το σύνολο των παραγόντων να αναπτύξουν νέες πρωτοβουλίες με στόχο την ενδυνάμωση του αντίκτυπου της κινητικότητας, τόσο γεωγραφικής όσο και επαγγελματικής, στην προβλεπτική διαχείριση των δεξιοτήτων και της προσαρμοστικότητας των ευρωπαίων εργαζομένων στις διαρθρωτικές και οικονομικές αλλαγές που πλήττουν την Ευρώπη.
Το Έτος ξεκίνησε για να αυξήσει την επίγνωση σχετικά με τη δυνατότητα του αθλητισμού ως εργαλείου για την εκπαίδευση και την κοινωνική ένταξη. Ο ευρύτερος στόχος ήταν να προωθήσει την εκπαίδευση μέσω του αθλητισμού τόσο στην επίσημη όσο και στην μη-επίσημη εκπαίδευση.
Πρωταρχικός στόχος του Έτους ήταν η προώθηση του πολιτικού προγράμματος για την πλήρη και απόλυτη ενσωμάτωση των ατόμων με αναπηρία, καθώς ένας στους δέκα ευρωπαίους πολίτες ζει κάτω από συνθήκες αναπηρίας και βιώνει καθημερινά τον αποκλεισμό και την καταπάτηση των δικαιωμάτων του.
Είναι αξιοσημείωτο ότι εκτός από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το Συμβούλιο της Ευρώπης και η Εκπαιδευτική Επιστημονική και Πολιτιστική Οργάνωση των Ηνωμένων Εθνών (UNESCO) ορίσαν την ίδια χρονιά ως Έτος Γλωσσών. Η γλωσσική πολυμορφία αποτελεί σήμερα, και θα παραμείνει στο μέλλον, βασικό στοιχείο της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς. Η αποδοχή της πολυμορφίας συνιστά προϋπόθεση για την οικοδόμηση μιας Ευρώπης στην οποία όλοι οι πολίτες απολαμβάνουν το ίδιο καθεστώς και τα ίδια δικαιώματα, όσον αφορά, μεταξύ των άλλων, και τη γλώσσα. Η προώθηση της γνώσης και άλλων ευρωπαϊκών γλωσσών πέρα από τη μητρική είναι ένας από τους τρόπους για την ανάπτυξη επιτυχών πολιτικών, οικονομικών και προσωπικών επαφών μεταξύ ατόμων που ανήκουν σε διαφορετικές γλωσσικές ομάδες. Προωθεί τη διαπολιτισμική κατανόηση και βοηθά στην εξάλειψη της ξενοφοβίας, του ρατσισμού και της μισαλλοδοξίας. Η γνώση άλλων γλωσσών πέραν της μητρικής αυξάνει τις προσωπικές και επαγγελματικές ευκαιρίες και προσφέρει πραγματική πρόσβαση στα δικαιώματα που παραχωρεί η Ευρωπαϊκή Ένωση, ιδιαίτερα όσον αφορά το δικαίωμα εγκατάστασης και εργασίας οπουδήποτε στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Στόχος του Έτους ήταν ο συντονισμός των δραστηριοτήτων της Επιτροπής για την καταπολέμηση του ρατσισμού, της ξενοφοβίας και του αντισημιτισμού.
Ο σκοπός του Έτους ήταν να ευαισθητοποιήσει το ευρωπαϊκό κοινό σχετικά με τη σημασία της διαρκούς μάθησης, να προάγει καλύτερη συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευτικών και επαγγελματικών δομών και της επιχειρηματικής κοινότητας, ιδιαίτερα των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων, να βοηθήσει στην εγκαθίδρυση μιας ευρωπαϊκής περιοχής εκπαίδευσης και κατάρτισης μέσω της ακαδημαϊκής και επαγγελματικής αναγνώρισης των προσόντων εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και να τονίσει τη συμβολή που προσφέρει η εκπαίδευση και η κατάρτιση στην ισότητα των ευκαιριών.
- 1995 - Ευρωπαϊκό Έτος Οδικής Ασφάλειας και Νεαρών Οδηγών
- 1994 - Ευρωπαϊκό Έτος για τη Διατροφή και την Υγεία
- 1993 - Ευρωπαϊκό Έτος Ηλικιωμένων και Αλληλεγγύης μεταξύ των Γενεών
- 1992 - Ευρωπαϊκό Έτος Ασφάλειας, Υγιεινής και Προστασίας της Υγείας στην Εργασία
- 1990 - Ευρωπαϊκό Έτος Τουρισμού
- 1989 - Ευρωπαϊκό Έτος Ενημέρωσης για τον Καρκίνο
- 1988 - Ευρωπαϊκό Έτος Κινηματογράφου και Τηλεόρασης
- 1987 - Ευρωπαϊκό Έτος Περιβάλλοντος
- 1986 – Ευρωπαϊκό Έτος Οδικής Ασφάλειας
- 1985 – Ευρωπαϊκό Έτος Μουσικής
- 1984 - Ευρωπαϊκό Έτος της Ευρώπης των Πολιτών
- 1983 – Ευρωπαϊκό Έτος των Μικρών και Μεσαίων Επιχειρήσεων (ΜΜΕ)
Ο σκοπός του Έτους ήταν να τονίσει τη σημασία των ΜΜΕ στην ευρωπαϊκή οικονομία και να εγκαθιδρύσει νέους μηχανισμούς στήριξης των.