«Ο κόσμος του παιδιού»

dimart 01 Δεκ 2015

Η Ρόζα Ιμβριώτη (η παιδαγωγός που έγινε αφορμή του σκανδάλου των «Μαρασλειακών») και η προσπάθεια εκσυγχρονισμού της εκπαίδευσης από τη βενιζελική μεταρρύθμιση 1929-1932

—της Ελένης Κεχαγιόγλου—

Μετά τις εκλογές της 19ης Αυγούστου 1928, ο Ελευθέριος Βενιζέλος και το κόμμα των Φιλελευθέρων επέστρεψαν στην εξουσία θριαμβευτικά, με μεγάλη πλειοψηφία.
Εντωμεταξύ, η περίοδος 1920-1928 —η οποία στιγματίστηκε από το εθνικό τραύμα της Μικρασιατικής Καταστροφής το 1922—χαρακτηριζόταν από πολιτική αστάθεια (εναλλάχθηκαν 34 κυβερνήσεις), η οποία ασφαλώς δεν άφησε ανεπηρέαστη την εκπαίδευση: από το υπουργείο Παιδείας πέρασαν 25 υπουργοί.

Το αποτέλεσμα των εκλογών είχε διασφαλίσει στον Ελ. Βενιζέλο 178 από τις 250 έδρες της Βουλής και του έδωσε έτσι τη δυνατότητα, μεταξύ των άλλων, να προχωρήσει, με αυτοπεποίθηση, σε μια εκπαιδευτική πολιτική η οποία υποστηρίχθηκε από δύο διαδοχικούς υπουργούς Παιδείας, τον Κωνσταντίνο Γόντικα και τον Γεώργιο Παπανδρέου, και έμελλε να μείνει ιστορική. Την περίοδο της βενιζελικής διακυβέρνησης 1928-1932, εκτός από το γεγονός ότι οικοδομήθηκαν πλήθος σχολικά κτίρια, χάρη σε δάνειο σουηδικής εταιρείας προς το κράτος, έγιναν επίσης σημαντικές εκσυγχρονιστικές παρεμβάσεις στην εκπαίδευση, όπως, λ.χ., η γενίκευση των μεικτών δημοτικών σχολείων (αγοριών και κοριτσιών) και η επίσημη καθιέρωσή τους στη μέση εκπαίδευση (έως τότε ?άτυπα όμως?, τα κορίτσια φοιτούσαν στα γυμνάσια αρρένων στις περιοχές όπου, κυρίως στην επαρχία, δεν υπήρχαν περισσότερα από ένα σχολεία). Επίσης, το δημοτικό σχολείο («το σχολείο του λαού») έγινε εξατάξιο από τετρατάξιο ?και έτσι αυξήθηκε κατά δύο χρόνια η υποχρεωτική εκπαίδευση?, καταργήθηκε η (επόμενη μέχρι τότε) βαθμίδα του τριτάξιου ελληνικού σχολείου, ενώ το γυμνάσιο επεκτάθηκε από τέσσερις τάξεις σε έξι. Κι ακόμη, ιδρύθηκαν τα πειραματικά σχολεία τα οποία εποπτεύονταν από τις έδρες Παιδαγωγικής των πανεπιστημίων, ενώ υπήρξε μέριμνα για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, για την εκπαίδευση των κοριτσιών, για την προσχολική αγωγή και για την τεχνική-επαγγελματική εκπαίδευση, για τη σωματική αγωγή…

Διαβάστε τη συνέχεια στο dim/art