Σχολεία: συναρμοδιότητες και κάποιες ιδέες για λύσεις

Γιώργος Φλωρίδης 27 Αυγ 2020

Ας αποδώσουμε, καλοπροαίρετα, την αντιπαράθεση που παρακολουθύμε στο δημόσιο διάλογο για το άνοιγμα των σχολείων, στην εύλογη αγωνία πολλών για να υπάρξει η καλύτερη δυνατή λύση.

Η εμπειρία μου από τη συμμετοχή μου στα δημόσια πράγματα, συνοψίζεται μεταξύ άλλων, στο ότι η χώρα μας είναι χώρα συναρμοδιοτήτων, σχεδόν σε όλα τα θέματα που καλείται να αντιμετωπίσει.

Αν αγνοηθεί από την ασκούντες την εξουσία σε όλα τα επίπεδα, αυτή η τόσο πεζή πραγματικότητα, τότε τα πράγματα δυσκολεύουν ακόμα περισσότερο.


Στα ζητήματα οργάνωσης της Παιδείας στο επίπεδο του σχολείου, σαφώς συναντώνται οι αρμοδιότητες του Υπουργείου Παιδείας με αυτές του Υπουργείου Εσωτερικών, που εποπτεύει τις Περιφέρειες και τους Δήμους. Εκεί είναι το υψηλότερο επίπεδο που θα μπορούσε να οργανωθεί η βασική συνεργασία.

Λόγω, όμως, της ιδιαίτερης και έκτακτης κατάστασης που ζούμε με την πανδημία, από τα πράγματα καθίσταται απαραίτητη η συμμετοχή του Υπουργείου Υγείας, στη βασική Διϋπουργική Επιτροπή που πρέπει να χειριστεί την υπόθεση στο ανώτατο επίπεδο.


Επειδή, όμως, η αντιμετώπιση εκτάκτων αναγκών προϋποθέτει και δημόσιες δαπάνες, το Υπουργείο Οικονομικών πάντα είναι απαραίτητο.

Αυτό σημαίνει λήψη αποφάσεων στο ανώτατο διϋπουργικό επίπεδο και καθημερινός συντονισμός για την υλοποίηση των αποφάσεων που λαμβάνονται, από τους Γενικούς Γραμματείς των Υπουργείων αυτών με τη συμμετοχή των αρμόδιων Γενικών Διευθυντών.


Αντίστοιχες ομάδες συντονισμού είναι αναγκαίο να δημιουργηθούν σε επίπεδο Περιφέρειας και Νομού με την αντίστοιχη σύνθεση. Στις Περιφερειακές και Νομαρχιακές Ομάδες Διοίκησης Έργου, είναι αναγκαίο να συμμετέχουν και τα Περιφερειακά στελέχη της Εκπαίδευσης.

Αυτή η δομή έχει καθημερινή αμφίδρομη κίνηση στο εσωτερικό της, ώστε τα οποιαδήποτε προβλήματα να λύνονται ταχύτατα με τη λήψη άμεσων αποφάσεων στο επίπεδο που απαιτείται.

Κανένα σοβαρό πρόβλημα δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί και να λυθεί, χωρίς μία αποτελεσματική δομή διοίκησής του.


Κατά συνέπεια, στο αγωνιώδες ερώτημα "ποιος θα μπορούσε να τα κάνει καλύτερα, μήπως η Αυτοδιοίκηση κλπ", η απάντηση είναι: κανείς μόνος του. Η Αυτοδιοίκηση πχ. θα μπορούσε να συμβάλλει στην εξεύρεση αιθουσών αν χρειάζονται ώστε να υπάρχουν λιγότεροι μαθητές ανά αίθουσα και, μάλιστα, χωρίς κόστος αφού σε κάποιους Δήμους υπάρχουν αναξιοποίητοι χώροι ή να φροντίσει για την επισκευή κάποιων χώρων ώστε να γίνουν κατάλληλοι για διδασκαλία στην έκτακτη περίοδο που ζούμε.


Φοβάμαι ότι χάθηκε πολύτιμος χρόνος τριών μηνών του καλοκαιριού που θα μπορούσαν να γίνουν όλα αυτά, αλλά έστω και τώρα πιστεύω ότι είναι αναγκαία.

Ενδιαφέρουσες οι επιθέσεις και αντεπιθέσεις περί "σεξισμού" ή όχι, αλλά φοβάμαι ότι δεν συνεισφέρουν στην επίλυση του σοβαρού προβλήματος που έχουμε μπροστά μας.

-----------------------

Σημείωση: Οι Ομάδες Διοίκησης Έργου θεσμοθετήθηκαν από τον Αλέκο Παπαδόπουλο όταν έγινε το Πρόγραμμα "Ι. Καποδίστριας" για την Αυτοδιοίκηση και αποτέλεσε στη συνέχεια πολύτιμο εργαλείο για την αντιμετώπιση των συνεπειών του σεισμού στην Αττική το 1999 και ιδιαίτερα ήταν η βασική δομή για την επιτυχή διοργάνωση των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.


Από ανάρτηση στο facebook