Το πόρισμα της επιτροπής του εθνικού και κοινωνικού διαλόγου συζητήθηκε, στην καταληκτική συνάντηση της επιτροπής, παρουσία του υπουργού Παιδειας – Έρευνας και Θρησκευμάτων Νίκου Φίλη και της αναπληρώτριας υπουργού Σίας Αναγνωστοπούλου.
Το πόρισμα, που αφορά σε όλες τις βαθμίδες και πτυχές του εκπαιδευτικού συστήματος, θα παραδοθεί στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου, προκειμένου να προωθηθούν νομοθετικά όσες μεταρρυθμίσεις «περάσουν τις εξετάσεις».
Ο πρόεδρος της Επιτροπής του Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου Αντώνης Λιάκος, υπογράμμισε την ανάγκη υποστήριξης της δημόσιας εκπαίδευσης ως «αντίδοτο» στις πολιτισμικές διαφοροποιήσεις και τις κοινωνικές ανισότητες, με έμφαση στον «επινοητικό ρόλο» της εκπαίδευσης, μέσα από τον οποίο θα μπορέσουν «να μετατραπούν οι εκπαιδευτικές κοινότητες σε αυτόνομες παραγωγικές κοινότητες».
Ειδικότερα, η φιλοσοφία της «επινοητικής εκπαίδευσης», που διατρέχει το πόρισμα χαρακτηρίζεται από την «αυτονομία και ενδυνάμωση του σχολείου», από ένα νέο σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση που θα δίνει υπόσταση στη θέληση του υποψηφίου και «δύναμη στο νέο Λύκειο», αλλά και το Πανεπιστήμιο. «Ο επινοητικός ρόλος της εκπαίδευσης θα βασιστεί όχι μόνο στην ψηφιακή στροφή και στην εισαγωγή της οπτικοακουστικής εκπαίδευσης στην υποχρεωτική εκπαίδευση, αλλά στη μετάβαση στη λογική τους, γιατί σ? αυτά τα πεδία δημιουργούνται οι σύγχρονες καινοτομικές πρακτικές», πρόσθεσε ο Αντώνης Λιάκος.
Πιο συγκεκριμένα, στο «πόρισμα Λιάκου», σύμφωνα με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, συμπεριλαμβάνονται οι εξής προτάσεις:
Για το δημοτικό, προτείνεται η καθιέρωση ενιαίου τύπου Ολοήμερου Δημοτικού με παράλληλη προσαρμογή στις τοπικές συνθήκες.
Όσον αφορά στο γυμνάσιο, προτείνεται η κατάργηση των επαναληπτικών εξετάσεων και του μήνα εξετάσεων, ο οποίος σχεδιάζεται να αφορά εργασίες που θα γίνονται από τους μαθητές, κυρίως με συνεργασίες, οι οποίες θα βαθμολογούνται ως εναλλακτικός τρόπος εξέτασης. Οι εξετάσεις θα μπορούν να διεξάγονται κατά τη διάρκεια του έτους.
Για δημοτικό και γυμνάσιο προτείνονται αλλαγές στην ύλη και ειδικότερα, μείωση του συνόλου της κατά 20 – 30%. Επιπλέον, γίνεται και αναφορά σε αλλαγή των ενοτήτων που αφορούν τη διδακτέα ύλη, ώστε να υπάρχει μία εσωτερική συνοχή (ειδικά στα μαθήματα της Ιστορίας, της Λογοτεχνίας και της Γεωγραφίας).
Ακόμη, δίνονται κατευθυντήριες γραμμές για την ανανέωση προγραμμάτων και βιβλίων, κάτι στο οποίο έχει ήδη αναφερθεί ο κ. Φίλης. Όσον αφορά τα ωρολόγια προγράμματα, μία από τις προτάσεις είναι να δημιουργηθούν ωρολόγιες ενότητες, αντί του κατακερματισμού των διδακτικών ωρών που ισχύει σήμερα.
Προτείνεται ακόμη, μείωση διδακτέας και εξεταστέας ύλης στα σχολεία κατά 20% – 30%, περιγραφική αξιολόγηση των μαθητών αντί βαθμών, αντικατάσταση των ωρών μαθήματος στα σχολεία με ώρες για προγράμματα και σχολικές δραστηριότητες, τετραετές Γυμνάσιο και διετές Λύκειο που θα οδηγεί σε ισχυρό Απολυτήριο, ένα νέο εξεταστικό σύστημα που θα βασίζεται σε «συντελεστές προτεραιότητας» (όσο λιγότερες οι επιλογές τόσο ισχυρότερος ο συντελεστής επιλογής), πτυχίο από συνδυασμούς επιστημών, και να αποκτούν πρωτεύουσα και δευτερεύουσα ειδικότητα, μείωση πανεπιστημιακών τμημάτων ή ομοσπονδιοποίηση των Ιδρυμάτων σ όλη τη χώρα και απομάκρυνση τους από τη κρατική χρηματοδότηση
Οι αλλαγές στο εξεταστικό σύστημα μπορούν να εφαρμοστούν από τη επόμενη σχολική χρονιά, καθώς στο κείμενο των προτάσεων της επιτροπής Λιακού αναφέρεται ξεκάθαρα ότι «η υιοθέτηση του συντελεστή μπορεί να γίνει από τις επόμενες εισαγωγικές εξετάσεις».
Προτείνεται, απίσης κατάργηση των παρελάσεων των μαθητών, του υποχρεωτικού εκκλησιασμού και της υποχρεωτικής προσευχής. Αλλά και σύγχρονες μικρές ηλεκτρονικές συσκευές – ταμπλέτες χαμηλού κόστους – για την μάθηση στα σχολεία και άνοιγμα των σχολείων στην κοινωνία, τοπικά προγράμματα και ισχυρή ηγεσία.
Ολόκληρο το πόρισμα