Συζήτηση για την Παιδεία έγινε το απόγευμα της Δευτέρας με αφορμή την παρουσίαση του βιβλίου του Τάσου Αβραντίνη «Εκπαίδευση, μια ελεύθερη επιλογή ή μια γάτα που γαβγίζειο. Στο πάνελ ήτανο Πρόεδρος της Ν.Δ. Κυριάκος Μητσοτάκης, η επικεφαλής του Δικτύου για τη Μεταρρύθμιση κ. Άννα Διαμαντοπούλου, που βρέθηκαν στο πάνελ και ο καθηγητής Θάνος Βερέμης, ενω στο ακροατήριο βρέθηκαν ο Επικεφαλής του Ποταμιού, Σταύρος Θεοδωράκης, οι αντιπρόεδροι της ΝΔ Κωστής Χατζηδάκης και Άδωνις Γεωργιάδης, οι βουλευτές της ΝΔ Ντόρα Μπακογιάννη, Κώστας Καραγκούνης Τάσος Δημοσχάκης, Θανάσης Μπούρας και Μάξιμος Χαρακόπουλος, οι βουλευτές του Ποταμιού Γιώργος Μαυρωτάς και Ιάσωνας Φωτήλας, ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης, οι Ευριπίδης Στυλιανίδης, Βασίλης Κοντογιαννόπουλος, Στέφανος Μάνος, Ανδρέας Ανδριανόπουλος, Μιράντα Ξαφά, Θόδωρος Σκυλακάκης.
Στη συζήτηση, ο Πρόεδρος της ΝΔ εξαπέλυσε δριμεία επίθεση στην πολιτική που ακολουθεί η κυβέρνηση του κ. Τσίπρα στον τομέα της Παιδείας και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «εκδηλώνει όλα τα νεομαρξιστικά απωθημένα της στον τομέα της εκπαίδευσης», ενώ σχολίασε για το «νόμο Διαμαντοπούλου» ότι η κυβέρνηση στην πράξη τον ξηλώνει αντί να αναζητά τρόπους για το πώς θα τον βελτιώσει. «Η κυβέρνηση αντί να σκέφτεται στην Παιδεία με όρους 2030, μας επιστρέφει ουσιαστικά πίσω στο 1982. Κατεδαφίζει ότι καλό έγινε για να ικανοποιήσει την δική της εκλογική πελατεία», κατήγγειλε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας.
Ο κ. Μητσοτάκης στάθηκε ιδιαίτερα στην ανάγκη σύνδεσης της Εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, υπογραμμίζοντας ότι σε οποιαδήποτε άλλη χώρα είναι απολύτως αυτονόητο, ενώ στη χώρα μας «δεν γίνεται καμία συζήτηση για το πώς αλλάζει η ίδια η αγορά εργασίας ως αποτέλεσμα των ραγδαίων εξελίξεων στον τομέα της τεχνολογίας» και για την προσαρμογή της Παιδείας στις ανάγκες μίας αγοράς εργασίας που μεταβάλλεται.
Η Άννα Διαμαντοπούλου υπερασπίστηκε τις αλλαγές που είχε εισηγηθεί υπογραμμίζοντας ότι «η αριστεία δεν έχει ταξικά χαρακτηριστικά, όπως την “αριστεροποιεί” ο ΣΥΡΙΖΑ. Η αριστεία βασίζεται στις δεξιότητες, στις ικανότητες, στο μόχθο και στο προσωπικό πάθος. Γι’ αυτό και δεν συναντάται συνήθως στα υψηλά εισοδήματα, όπου τα κίνητρα είναι λιγότερα. Γι’ αυτό και στις εξετάσεις των Πρότυπων Σχολείων είδαμε εκπληκτική επιτυχία φτωχών συνοικιών και παιδιών μεταναστών».
Τόνισε, εποίσης, ότι «το ξήλωμα άρχισε από το 2012, ενώ από το 2015 και μετά έχουμε την “ολοκληρωτική φτωχοποίηση του σχολείου”, όχι μόνο οικονομικά, αλλά και από πλευράς ιδεών, προγραμμάτων και αντιλήψεων που μας γυρίζουν στη δεκαετία του ’50», ανέφερε η πρώην υπουργό.
Η κ. Διαμαντοπούλου υπογράμμισε ότι «η Παιδεία είναι το κορυφαίο δημόσιο αγαθό σε κάθε ανεπτυγμένη κοινωνία. Αυτό που συζητείται είναι ο ρόλος του κράτους στην παραγωγή και διανομή αυτού του αγαθού, και το αποτέλεσμα του κρατισμού ως κυρίαρχη ιδεολογία στο σχολείο», και δήλωσε πως είναι ανοιχτή σε ιδέες, πειράματα και στην πολυμορφία που απαιτείται στο εκπαιδευτικό σύστημα.
Ανέφερε, τέλος ότι χρειάζεται συναίνεση στα απολύτως αναγκαία που, κατά τη γνώμη της, είναι:
• Προϋπολογισμός για την Παιδεία ως προτεραιότητα της χώρας.
• Προγράμματα Σπουδών, ένα βασικό εθνικό πρόγραμμα και ευελιξία σε επίπεδο περιφέρειας, δήμου και σχολείου.
• Αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών σε τριετή βάση.
• Η κατάργηση των σημερινών εξετάσεων προϋποθέτει Εθνικό Απολυτήριο και ενεργό ρόλο του κάθε Πανεπιστημιακού Ιδρύματος.
• Κατάργηση του άρθρου 16 και προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο της δημιουργίας ενός οργανισμού της παρακολούθησης εφαρμογής των ποιοτικών προδιαγραφών.