Η δημαγωγία στην εκπαίδευση μας έφερε στο χείλος της καταστροφής

Ιωακείμ Γρυσπολάκης 17 Ιουν 2022

Να λοιπόν, που έφθασε ο κόμπος στο χτένι. Όσα προβλέπαμε από το μακρινό 2010 δυστυχώς επαληθεύονται. Τα προβλήματα και οι ελλείψεις, που παρατηρούνται, πρωτίστως, στον κατασκευαστικό κλάδο, αλλά και στον τουριστικό, είναι απόρροια της στρεβλής εκπαιδευτικής πολιτικής, που ακολούθησαν όλες οι κυβερνήσεις από το 1990 έως το 2019. Κυρίως, η δημιουργία πανεπιστημιακών σχολών και ΤΕΙ σε κάθε πόλη και κωμόπολη κατέληξε να απορροφά το 80% των αποφοίτων των Λυκείων, αφήνοντας ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 10% να προωθείται σε σχολές κατάρτισης και επαγγελματικής εκπαίδευσης (ένα 10% επαναλαμβάνει την προσπάθεια την επόμενη χρονιά). Ιδιαίτερα στο διάστημα 1996-2008 δημιουργήθηκαν εκατοντάδες τμήματα, πολλά εκ των οποίων είχαν εξωτικά ή ανύπαρκτα γνωστικά αντικείμενα. Η επιτομή δε της ανισόρροπης πολιτικής ήρθε στο διάστημα 2015-2019, όταν όλα τα τμήματα των ΤΕΙ, ακόμη και εκείνα, που έπρεπε προ πολλού να είχαν ενταχθεί στα διετούς φοίτησης ΙΕΚ, δηλαδή στην Επαγγελματική Εκπαίδευση & Κατάρτιση, προήχθησαν εν μία νυχτί σε πανεπιστημιακά. Ακόμη και τμήματα επεξεργασίας ξύλου ή κατασκευής μουσικών οργάνων μετονομάστηκαν σε τμήματα ανάλογων επιστημών (sic).

Διαβάσαμε προ ημερών τις δηλώσεις του προέδρου του ΤΕΕ, ότι από τον κατασκευαστικό κλάδο λείπουν περίπου 10.000 μηχανικοί, 50.000 τεχνίτες και άνω των 100.000 εξειδικευμένου εργατικού προσωπικού. Με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν να μείνουν ανεκτέλεστα έργα συνολικής δαπάνης 15 δις ευρώ έως το τέλος του 2023. Αυτό όμως δεν ήρθε ως κεραυνός εν αιθρία, αλλά είναι το αποτέλεσμα της ανεξέλεγκτης και αχρείαστης μεγέθυνσης της Ανωτάτης Εκπαίδευσης. Μόνο το 2019 επί ΣΥΡΙΖΑ ιδρύθηκαν ή ανωτατοποιήθηκαν συνολικά 153 τμήματα, οδηγώντας σε τραγικά και ανιστόρητα λάθη, καθώς και σε μεγάλη όξυνση μιας σειράς προϋπαρχουσών παθογενειών, όπως ο αφανισμός της τριτοβάθμιας τεχνολογικής εκπαίδευσης, η άκριτη αύξηση τμημάτων του ίδιου γνωστικού αντικειμένου (π.χ. τα τμήματα Γεωπονίας αυξήθηκαν από 3 σε 10, τα τμήματα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας από 1 σε 6, ιδρύθηκε σχολή Οικονομικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με 7 νέα τμήματα σε Κοζάνη, Γρεβενά και Καστοριά και με τον ν.4610/2019 ιδρύθηκε η Σχολή Οικονομίας και Διοίκησης του Διεθνούς Πανεπιστημίου με 7 τμήματα σε Θεσσαλονίκη, Σέρρες, Κατερίνη και Καβάλα).

Σημειωτέον, ότι η Ελλάδα έχει το 4ο υψηλότερο ποσοστό εγγραφών σε ΑΕΙ μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ (OECD/UIS/Eurostat 2021), ενώ το 30% των φοιτητών μας  εγκαταλείπει τις σπουδές (ΙΟΒΕ 2017). Είναι γνωστό, επίσης, ότι το ποσοστό αποφοίτων επί των φοιτητών είναι σταθερά πολύ μικρότερο των άλλων χωρών. Σύμφωνα με την πρόσφατη έκθεση «Eurostat-Population in Europe» (6/2020), ως προς το ρυθμό αποφοίτησης για το 2018 η Ελλάδα κατείχε την τελευταία θέση στο σύνολο των ευρωπαϊκών χωρών με ρυθμό αποφοίτησης 9,17%, ενώ ο ευρωπαϊκός μ.ο. είναι 24,05%, και το 42% από τους φοιτητές έχουν ξεπεράσει τα έξι έτη σπουδών (ΕΘΑΑΕ 2020). Ενδεικτικά της αναγκαιότητας να στραφεί ένα μεγάλο ποσοστό των νέων μας στην Τεχνολογική και Επαγγελματική Κατάρτιση είναι τα ακόλουθα στοιχεία. Στην Ελλάδα, μόλις το 28% των μαθητών επιλέγουν τη διαδρομή της επαγγελματικής εκπαίδευσης, με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο να κυμαίνεται στο 48%. Το 51% των αποφοίτων Επαγγελματικών Λυκείων δηλώνουν ότι βρήκαν σταθερή εργασία εντός έξι μηνών μετά το πέρας των σπουδών τους έναντι 34% των αποφοίτων Γενικών Λυκείων (CEDEFOP 2017). Οι απολαβές των αποφοίτων δευτεροβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι ίσες ή υψηλότερες από τις απολαβές των αποφοίτων δευτεροβάθμιας γενικής εκπαίδευσης (EU Statistics on Income and Living Conditions 2018). Οι προοπτικές της ΕΕΚ γίνονται εμφανείς και από το γεγονός ότι το 25% των σπουδαστών σε ΙΕΚ έχουν ήδη πτυχίο πανεπιστημίου. Το 2012 το συνολικό αντίστοιχο ποσοστό ήταν 5% (Ινστιτούτο ΓΣΕΕ 2020).

Από το 2010 προειδοποιούμε την Πολιτεία ότι πολύ σύντομα η κατάσταση θα φθάσει σε ένα τέλμα. Ήδη φθάσαμε και ξεπεράσαμε την κόκκινη γραμμή. Και κάποιοι ανιστόρητοι και αδιόρθωτοι δημαγωγοί ακόμη βάλουν κατά της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής και της δραστικής μείωσης των εισακτέων στα πανεπιστήμια.

Πηγή: www.tanea.gr