Σήμερα, Δευτέρα 10 Οκτωβρίου, αρχίζει η σχολική χρονιά -για πρώτη φορά στα ελληνικά σχολεία- για τα προσφυγόπουλα που βρίσκονται στη χώρα μας.
Ωστόσο, το πρώτο κουδούνι για τα παιδιά των προσφύγων που βρίσκονται στην Ελλάδα θα χτυπήσει μέσα σε ηλεκτρισμένη ατμόσφαιρα, εξαιτίας των έντονων αντιδράσεων γονέων σε διάφορες περιοχές της χώρας, οι οποίοι δεν επιθυμούν τα προσφυγόπουλα να πάνε στα ίδια σχολεία με τα παιδιά τους.
Η αρχή θα γίνει με συνολικά 1.500 προσφυγόπουλα που θα παρακολουθήσουν μαθήματα από τις 2 μ.μ. έως τις 6 μ.μ. σε 20 σχολεία της χώρας. Ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, είπε την Κυριακή στην ΕΡΤ ότι «η ελληνική κοινωνία είναι έτοιμη να αγκαλιάσει τα παιδιά των προσφύγων». Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Φίλης, το πρόγραμμα για την εκπαίδευση των προσφύγων ξεκινά σταδιακά, ώστε να υπάρχει και ενημέρωση των γονέων.
«Σε πρώτη φάση», είπε, «το πρόγραμμα ξεκινά σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Ήπειρο και μέσα στον μήνα το πρόγραμμα θα εξαπλωθεί στις αναγκαίες γεωγραφικές περιοχές. Για τη διδασκαλία προσλαμβάνονται αναπληρωτές καθηγητές και δάσκαλοι, οι οποίοι αναλαμβάνουν αυτή την εβδομάδα έργο. Το πρόγραμμα στο δημοτικό θα είναι τετράωρο (κάθε μέρα 2-6 μ.μ.) και προβλέπει εκμάθηση της ελληνικής, μια ξένη γλώσσα, όπως αγγλικά ή κάποια άλλη που συνδέεται με την πρόθεση των γονιών να πάνε σε κάποια άλλη χώρα. Όπου μπορούμε, προσπαθούμε να ενισχύσουμε τη μητρική γλώσσα, καλλιτεχνικά, αισθητική αγωγή, γυμναστική, μουσική, ώστε να ενταχθούν τα παιδιά σε ένα πρόγραμμα εκμάθησης όχι μόνο της ελληνικής αλλά και σε ένα πρόγραμμα ένταξης στην κοινωνία. Πρόθεση είναι τα απογευματινά τμήματα να κατευθυνθούν και σε κοινές δράσεις με τα παιδιά των πρωινών τμημάτων. Θέλουμε να μην υπάρχει αντίληψη γκέτο και να ενταχθούν αρμονικά τα παιδιά στην ελληνική κοινωνία. Η ελληνική κοινωνία είναι έτοιμη να αγκαλιάσει τα παιδιά αυτά».
Απαντώντας σε ερώτηση για την ένταξη των παιδιών των προσφύγων στο σχολείο, ο Νίκος Φίλης είπε πως σε ό,τι αφορά «στα «υιοθετημένα» παιδιά και όσα ζουν σε δομές αλληλέγγυων -πρόκειται για μικρό αριθμό- πηγαίνουν στα σχολεία της γειτονιάς, τα δέχονται οι διευθυντές και όπου είναι εφικτό -και το κατορθώνουμε αυτό- συγκροτούνται τμήματα υποδοχής, ώστε τα παιδιά να μπορούν να μαθαίνουν τα ελληνικά καλύτερα πριν ενταχθούν στις κανονικές τάξεις».
«Ο παιδαγωγικός στόχος, που προκύπτει και από τις διεθνείς συμβάσεις και από την εσωτερική έννομη τάξη από τους δικούς μας νόμους, είναι ότι τελικώς το παιδί, μετά από ένα μεταβατικό διάστημα που θα εξοικειωθεί με την ελληνική γλώσσα και την ελληνική πραγματικότητα, θα ενταχθεί στην τάξη μαζί με τα Ελληνόπουλα», δήλωσε ο Νίκος Φίλης, σημειώνοντας ότι «αυτό μπορεί να πάρει μερικούς μήνες, ή ίσως μέχρι τον Ιούνιο. Έχουν αποδείξει τα παιδιά μια τρομακτική ικανότητα προσαρμογής».
Άνοιξε το 8ο Δημοτικό της Μυτιλήνης
Αποσύρθηκε το λουκέτο από το 8ο Δημοτικό Σχολείο Μυτιλήνης, μαζί με τα πανό και τις μαύρες σημαίες, από τους ίδιους τους γονείς που τα ανέβασαν το απόγευμα της Κυριακής, καθώς, πέραν των άλλων, έγινε γνωστή η προοπτική υποβολής μηνύσεων.
Στην απαράδεκτη ενέργεια είχαν προχωρήσει σαν αντίδραση στη φήμη για άνοιγμα τάξεων εκπαίδευσης παιδιών από προσφυγικές οικογένειες σε τρία σχολεία της Μυτιλήνης από τη Δευτέρα.
Οι γονείς επικαλέστηκαν τη μη ενημέρωσή τους για τη χρήση χώρων του σχολείου και προχώρησαν στην ακραία αυτή ενέργεια.
«Η Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου και η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Λέσβου παρακολούθησαν και αποδοκίμασαν από την πρώτη στιγμή το γεγονός της τοποθέτησης λουκέτου, αλλά αποδεικνύοντας το ανθρωπιστικό πρόσωπο της Διοίκησης, με αίσθημα ευθύνης και παιδαγωγικής δεν επιθύμησαν την έκδοση εισαγγελικών ή άλλων εντολών. Αυτό όμως δεν σημαίνει υποχώρηση ή μαλθακότητα. Ως Διεύθυνση Εκπαίδευσης Βορείου Αιγαίου δεν θα δεχτούμε επανάληψή της» δήλωσε στο ΑΠΕ – ΜΠΕ ο Διευθυντής εκπαίδευσης βορείου Αιγαίου Αριστείδης Καλάργαλης, προειδοποιώντας εμμέσως πλην σαφώς όσους στο μέλλον σκέπτονται να λειτουργήσουν με ανάλογο τρόπο με προσφυγή στη Δικαιοσύνη εναντίον τους.
Ας σημειωθεί εδώ ότι το άνοιγμα τάξεων υποδοχής για παιδιά πρόσφυγες σε σχολεία της Μυτιλήνης άρχισε να κυκλοφορεί μέσω ιστοσελίδων. Σύντομα η ψευδής αυτή είδηση πήρε διαστάσεις με αποτέλεσμα τις αντιδράσεις και τελικά το «λουκέτο».
Όπως χαρακτηριστικά λέει ο κ. Καλάργαλης «παρακαλούμε, τους ελάχιστους (που δεν το πράττουν) εκπροσώπους των ΜΜΕ όταν έχουν ερωτήματα, απορίες για τέτοια σημαντικά θέματα της εκπαίδευσης ή όποιο άλλο να απευθύνονται στην αρμόδια Διεύθυνση Εκπαίδευσης, πριν τη δημοσιοποίηση των στοιχείων τους. Εκτός κι αν σκοπός τους είναι η δημιουργία γεγονότων και εντυπώσεων».
Επί της ουσίας τώρα σχετικά με τη διαδικασία εκπαίδευσης παιδιών προσφύγων στα νησιά του βορείου Αιγαίου και το ζήτημα της ενημέρωσης γονέων από την Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης ανακοινώθηκε ότι «οι νόμοι, αποφάσεις και εγκύκλιοι του Υπουργείου Παιδείας αποστέλλονται σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας και ενημερώνονται ταυτοχρόνως όλοι οι εκπαιδευτικοί, οι Διευθυντές κι Διευθύντριες των Διευθύνσεων και των σχολείων, ενώ αναρτώνται και στην ιστοσελίδα του Υπουργείου. Οπότε, οι αρμόδιοι Διευθυντές και οι Διευθύντριες μπορούν να ενημερώσουν κάθε ερωτώντα, ειδικά τους γονείς των μαθητών».
Όσον αφορά στην ένταξη μαθητών προσφύγων σε σχολεία του βορείου Αιγαίου ανακοινώθηκε ότι «δεν έχει ανακοινωθεί τίποτα από το Υπουργείο ως προς την ημερομηνία έναρξης, τα σχολεία, των αριθμό μαθητών ή άλλο τι».
Και η ανακοίνωση της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης καταλήγει: «Για την εκπαίδευση ελληνόπουλων, των παιδιών πολιτών τρίτων χωρών και παιδιών προσφύγων την αποκλειστική αρμοδιότητα έχει και διατηρεί η Ελληνική Πολιτεία διά του αρμόδιου Υπουργείου Παιδείας και ουδείς άλλος.
»Για την εκπαίδευση, όλων, ισχύουν και εφαρμόζονται οι κείμενες διατάξεις. Ειδικά για την εκπαίδευση παιδιών τρίτων χωρών – προσφύγων λαμβάνονται υπόψη και οι Νόμοι 2101/1992 με τον οποίο κυρώθηκε η «Διεθνής Σύμβαση του ΟΗΕ για τα Δικαιώματα του Παιδιού» και ο Νόμος 3304/2005 για την «Εφαρμογή της αρχής της ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φυλετικής ή εθνοτικής καταγωγής, θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, αναπηρίας, ηλικίας ή γενετήσιου προσανατολισμού». Οι πράξεις παρεμπόδισης λειτουργίας σχολικών μονάδων είναι παράνομες, γιατί εκτός της παρεμπόδισης της λειτουργίας Δημόσιας Υπηρεσίας, αντιβαίνουν και τους παραπάνω Νόμους».
Σημειώνεται ότι το τελευταίο διάστημα συχνό είναι το φαινόμενο να δημιουργούντα αντιδράσεις πολιτών και φορέων της κοινωνίας στη Λέσβο από τη διάδοση ψευδών ειδήσεων. Μάλιστα πριν λίγες μέρες είχε προκληθεί κοινωνική αναταραχή από τη φήμη της απαγόρευσης αγήματος του Στρατού να προβεί στην καθιερωμένη υποστολή της Ελληνικής σημαίας από ομάδες μεταναστών. Το γεγονός διαψεύστηκε από το ίδιο το ΓΕΣ. Το όλο θέμα σύμφωνα με πληροφορίες εξετάζεται σοβαρά τις αρμόδιες Εισαγγελικές αρχές. Μάλιστα σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες διερευνάται και μέσω των αρμοδίων υπηρεσιών.
πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ