Ψηφίστηκε από την αρμόδια επιτροπή το σχέδιο νόμου για την ΥΠΑ

05 Οκτ 2016

Η κατεπείγουσα διαδικασία με την οποία ψηφίζεται το νομοσχέδιο «Σύσταση Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, Αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις», προκάλεσε ομοβροντία επικρίσεων των κομμάτων της αντιπολίτευσης κατά της κυβέρνησης, στη συζήτηση που έγινε στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή.
Όμως το νομοσχέδιο είναι πιθανό να εξασφαλίσει ευρύτερη συναίνεση κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια, καθώς κόμματα, όπως η ΝΔ, η Δημοκρατική Συμπαράταξη, η Ένωση Κεντρώων και το Ποτάμι, δεν καταψήφισαν επί της αρχής στην επιτροπή, αλλά δήλωσαν ότι επιφυλάσσονται για την τελική τους στάση, στην Ολομέλεια.

Προς το παρόν υπέρ εξασφαλίζει το σχέδιο νόμου από τον ΣΥΡΙΖΑ και τους ΑΝΕΛ. Καταψήφισαν ΧΑ και ΚΚΕ.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση, ενενήντα χρόνια μετά την ίδρυση της, η Υπηρεσία της Πολιτικής Αεροπορίας καλείται να αντιμετωπίσει τις νέες προκλήσεις του κλάδου των αερομεταφορών και να ασκήσει τον εποπτικό της ρόλο σε ένα εντελώς καινούργιο περιβάλλον, ιδίως μετά την εφαρμογή στην εσωτερική έννομη τάξη κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και αποφάσεων της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας για την Ασφάλεια της Αεροπορίας.

Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου επιχειρείται, αφ΄ενός, η λειτουργική και οργανωτική αναδιάρθρωση των υπηρεσιών της υφιστάμενης ΥΠΑ, προκειμένου να επιτελέσει με επιτυχία το έργο της του ελέγχου, διοικητικής υποστήριξης υπηρεσιών αεροναυτιλίας και της διαχείρισης των μη παραχωρημένων αερολιμένων και, αφετέρου, η διάκριση των αρμοδιοτήτων κανονιστικής ρύθμισης και εποπτείας των αερομεταφορών και αεροναυτιλίας με σκοπό να ασκηθεί με τρόπο αδιάβλητο, διάφανο και αντικειμενικό η κανονιστική και εποπτική αρμοδιότητα.

Πιο συγκεκριμένα, συστήνεται η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας, που αποστολή έχει την άσκηση των ρυθμιστικών, κανονιστικών, εποπτικών αρμοδιοτήτων στον τομέα των αερομεταφορών, αεροναυτιλίας και των τελών των αερολιμένων αλλά και οικονομικού ρυθμιστή της αγοράς των αερομεταφορών , η οποία και θα αποτελεί αυτοτελή, ανεξάρτητη δημόσια υπηρεσία, ώστε να εναρμονίζεται το Ενωσιακό Δίκαιο στον τομέα των αερομεταφορών.

Η Υπηρεσία της Πολιτικής Αεροπορίας αναδιαρθρώνεται ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία, η οποία πλέον θα αποτελεί Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας και Διαχείρισης Αερολιμένων και Υδατοδρομίων, εναρμονισμένος στις σύγχρονες επιταγές παροχής υψηλού επιπέδου υπηρεσιών αεροναυτιλίας και διαχείρισης των αερολιμένων και υδατοδρομίων αλλά και στο Ενωσιακό Δίκαιο.

Επίσης, θα έχει υπό τον έλεγχό της και τα περιφερειακά αεροδρόμια που δεν θα περιέλθουν στην κοινοπραξία της Fraport.

Ο διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας επιλέγεται με τη διαδικασία της δημόσιας πρόσκλησης, και εγκρίνεται από τη Βουλή. Το εκτελεστικό συμβούλιο της Αρχής απαρτίζεται από το διοικητή και άλλα τέσσερα μέλη, που έχουν πλήρη λειτουργική και διοικητική ανεξαρτησία.

Επίσης, συγκροτείται Εκτελεστικό Συμβούλιο της Αρχής και Γενική Διεύθυνση Κανονισμών και Εποπτείας με 14 Διευθύνσεις. Οι εποπτικές αρχές συντονίζουν ένα νέο σώμα επιθεωρητών, ενώ αναδιαμορφώνεται το υφιστάμενο σώμα, στο οποίο ενσωματώνονται οι επιθεωρητές αεροδρομίων.

Σε κάθε αεροδρόμιο εγκαθίσταται αεροπορική αρχή η οποία ασκεί εποπτικό ρόλο σε θέματα εφαρμογής κανόνων αεροπορικού δικαίου και τις επιθεωρήσεις ασφαλείας πτήσεων του κάθε αεροδρομίου.

Σε ό,τι αφορά την ΥΠΑ, διοικείται από τον διοικητή της, συγκροτείται εκτελεστικό συμβούλιο και δημιουργούνται δυο θέσεις υποδιοικητών: Υποδιοικητής Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας και Υποδιοικητής Φορέα Διαχείρισης Αεροδρομίων και Υδατοδρομίων.

Παράλληλα, καθορίζεται η Γενική Διεύθυνση Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας με δημόσιο και ανεξάρτητο χαρακτήρα. Στο πλαίσιο της δυνατότητας κατάρτισης προϋπολογισμών εσόδων που της παρέχεται, εισηγείται τον καθορισμό και την αναπροσαρμογή των τελών και των λοιπόν εσόδων του τομέα αεροναυτιλίας, ενώ αναλαμβάνει και τη μέριμνα για διαβούλευση με τους αρμόδιους φορείς, σε συνεργασία με την Εποπτική Αρχή Τελών Αερολιμένων.

Οι τοποθετήσεις των κομμάτων στην επιτροπή

Με το νομοσχέδιο επιτυγχάνεται ο πλήρης λειτουργικός, οικονομικός και διοικητικός διαχωρισμός των υπηρεσιών αεροναυτιλίας και τελών αερολιμένων, με την σύσταση μιας ανεξάρτητης διοικητικής αρχής και η εναρμόνιση με τα διεθνώς ισχύοντα και το Ενωσιακό Δίκαιο, είπε ο Απόστολος Καραναστάσης (ΣΥΡΙΖΑ). «Είναι σαφής η αναγκαιότητα της σύνταξης και της στήριξης του παρόντος νομοσχεδίου, που καλύπτει επαρκώς το θέμα με το οποίο ασχολείται και βάζει τους κανόνες που απαιτούνται για τη σωστή λειτουργία του τομέα των αερομεταφορών», είπε ο κ. Καραναστάσης.

Το νομοσχέδιο έχει ρουσφετολογική διάσταση, είπε ο Κωνσταντίνος Καραμανλής (ΝΔ) και επιφυλάχθηκε για την τελική στάση που θα τηρήσει το κόμμα του. Ειδικά για τη δομή της ΑΠΑ, είπε ότι υπάρχει ένα απίστευτο, δαιδάλωδες, γραφειοκρατικό σύστημα, που θα βαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με άγνωστο ποσό. Δημιουργούνται σοβαρά ζητήματα, όπως για παράδειγμα, πού θα πάνε τα χρήματα του Eurocontrol και επισήμανε ότι παραβιάζονται κατάφωρα ευρωπαϊκοί κανονισμοί. Εκτίμησε παράλληλα, ότι με το αυτό το σχήμα, θα υπάρχει ζήτημα και στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Το οργανόγραμμα, τόσο για την ΥΠΑ, όσο και για την ΑΠΑ, είναι ένας εύσχημος τρόπος να δημιουργηθεί και πάλι μια στρατιά εργαζομένων, είπε ο βουλευτής της ΝΔ, καταγγέλλοντας προχειρότητα και έλλειψη σοβαρότητας. Ο κ. Καραμανλής αναγνώρισε όμως ως πολύ θετικό, ότι η κυβέρνηση κατάφερε να μην μπούμε σε μια διαδικασία εκποίησης του εναέριου χώρου, που θα γινόταν με τη δημιουργία μιας Ανωνύμου Εταιρείας, η οποία θα έπαιρνε πάνω της αρμοδιότητες της αεροναυτιλίας.

Ο Γιάννης Κουτσούκος (Δημοκρατική Συμπαράταξη) δήλωσε ότι επιφυλάσσεται για τη στάση του κόμματός του και κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι είναι δέσμια των δολιχοδρομιών, της αναποφασιστικότητάς της και του τακτικισμού της, στερεί τη Βουλή από μια δυνατότητα ουσιαστικής συζήτησης για το πώς θα επιτευχθεί ο αναγκαίος διαχωρισμός του εποπτικού και ρυθμιστικού ρόλου, με τον ρόλο της παροχής υπηρεσιών, αντικείμενα που είναι ενσωματωμένα σήμερα στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας.

Το νομοσχέδιο είναι συνέχεια της αντιλαϊκής πολιτικής της ΕΕ με την απελευθέρωση των μεταφορών, της ενέργειας και της κυβέρνησης που υλοποιεί αυτές τις αποφάσεις, κατήγγειλε ο Χρήστος Κατσώτης (ΚΚΕ). Είπε ότι προωθεί και αυτό το νομοσχέδιο ιδιωτικοποιήσεις και συμβάλλει στην απελευθέρωση των αερομεταφορών και στόχο έχει τη δημιουργία νέων κερδοφόρων πεδίων για τους μονοπωλιακούς ομίλους. Είπε επίσης, ότι προωθεί το ξεπούλημα της ΥΠΑ, με επιπτώσεις στην ασφάλεια των πτήσεων και στην εθνική κυριαρχία.

Η Αικατερίνη Μάρκου (Ποτάμι) συμπεριέλαβε στα θετικά του νομοσχεδίου τον διαχωρισμό των σημερινών αρμοδιοτήτων της ΥΠΑ, που είναι σύμφωνος με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, αν και επισήμανε ότι υπάρχουν στο νομοσχέδιο και αρνητικά σημεία, κυρίως όσον αφορά στη ρυθμιστική και εποπτική δραστηριότητα. Η υπάρχουσα δομή της ΥΠΑ είναι τεράστια, με αποτέλεσμα ένα σχήμα που δεν μπορούσε να λειτουργήσει, είπε η κ. Μάρκου, η οποία άφησε αιχμές για την ευελιξία των νέων δομών και σημείωσε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία οικονομικά για να αξιολογηθεί η αξία της παρέμβασης.

Στηρίζουμε επί της αρχής το νομοσχέδιο και θα τοποθετηθούμε επί μέρους στα άρθρα δήλωσε ο Γ. Λαζαρίδης (ΑΝΕΛ) που αναφέρθηκε στις διατάξεις του νομοσχεδίου σημειώνοντας πως κινούνται με στόχο την εναρμόνιση στα ισχύοντα στην ΕΕ και διεθνώς.

Ο Ι. Σαρίδης (Ένωση Κεντρώων) υπογράμμισε πως το αφήγημα «νομοθετούμε εκβιαζόμενοι», δημιουργεί σοβαρά προβλήματα και προειδοποίησε πως ο τρόπος που νομοθετούν οι κυβερνήσεις, δημιουργεί την αίσθηση ότι παραχωρούμε την εθνική μας κυριαρχία. «Δεν ιδιωτικοποιούμε τον αέρα της Ελλάδας, δεν παραδίδουμε τον έλεγχο του εθνικού εναέριου χώρου στους Τούρκους, ούτε απολύουμε κόσμο από την ΥΠΑ», αυτά είναι πράγματα που πρέπει να πούμε ξεκινώντας την ανάλυση του νομοσχεδίου, είπε ο κ. Σαρίδης και πρόσθεσε ότι το νομοσχέδιο είναι ένα μεγάλο βήμα για την εναρμόνιση της χώρας με τις διεθνείς πρακτικές.

πηγή ΑΠΕ-ΜΠΕ