Το πρώτο μεγάλο εξοπλιστικό πρόγραμμα μετά από χρόνια, υπέγραψε πριν από μερικές ημέρες η παρούσα κυβέρνηση. Ένα πρόγραμμα με την αμερικανική εταιρεία Lockheed η οποία πήρε προκαταβολή 45 εκατ. δολαρίων ενώ η συμφωνία είναι για 500 εκατ. δολ.
Η αποκάλυψη που έκανε το Πρώτο Θέμα προκαλεί αίσθηση καθώς η συμφωνία έκλεισε στις 15 Μαρτίου και η απόφαση ελήφθη στο ΚΥΣΕΑ με τις υπογραφές του Αλ. Τσίπρα και του Π. Καμμένου.
Εν μέσω δηλαδή της αγωνιώδους προσπάθειας που κάνει η κυβέρνηση να μαζέψει ευρώ – ευρώ για να πληρώσει χρεολύσια, μισθούς και συντάξεις, παίρνοντας τα αποθεματικά Ταμείων και φορέων, αποφασίζεται η χορήγηση 45 εκατ. δολ για μια συνολική σύμβαση 500 εκατ. δολ.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, στις 15 Μαρτίου ελήφθη απόφαση του ΚΥΣΕΑ με υπογραφές πρωθυπουργού και υπουργού Αμυνας για διακρατική συμφωνία με τις ΗΠΑ (Lockheed) για εκσυχρονισμό πέντε πολεμικών αεροσκαφών ηλικίας 35 ετών. Ο εκσυγχρονισμός θα κρατήσει 7 χρόνια και αυτό σημαίνει ότι όταν θα παραδοθούν τα αεροπλάνα θα είναι ηλικίας 42 ετών!
Το κόστος του προγράμματος, που έγινε με απευθείας ανάθεση, ανέρχεται στα 500 εκατ. δολάρια.
ΤΙ ΛΕΕΙ ΤΟ ΜΕΓΑΡΟ ΜΑΞΙΜΟΥ
Κυβερνητικές πηγές, σχετικά με την απόφαση για τα πέντε αεροσκάφη
ναυτικής συνεργασίας “P-3 Orion”, σημειώνουν τα εξής:
1.Η απόφαση του ΚΥΣΕΑ προβλέπει τον εκσυγχρονισμό πέντε αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας του πολεμικού ναυτικού “P-3 Orion”, έναντι 500 εκ. δολαρίων στο πλαίσιο διακρατικής συμφωνίας με την κυβέρνηση των ΗΠΑ. Τα αεροσκάφη αυτά είχαν αποκτηθεί δωρεάν από τις ΗΠΑ [την περίοδο 1991-1992], είναι σήμερα ηλικίας 25 ετών και ο εκσυγχρονισμός τους θα τους δώσει παράταση ζωής για ακόμα 15.000 ώρες. Το πρόγραμμα αναβάθμισής τους είχε ενεργοποιηθεί σε απόφαση ΚΥΣΕΑ από το 2012.
2. Ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών θα γίνει από την Lockheed Martin στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία [ΕΑΒ]και άλλες ελληνικές εταιρείες ως υποκατασκευαστές κρίσιμων συστημάτων που θα ενσωματωθούν στα παλιά αεροσκάφη. Με την ανάθεση της δουλειάς στην ΕΑΒ εξασφαλίζεται εργασία για 7 χρόνια.
3. Τα αεροπλάνα “P-3 Orion” πετούσαν κανονικά μέχρι το 2009. Με απόφαση του τότε Υπουργού Άμυνας [Ευ. Μεϊμαράκης] τα αεροπλάνα καθηλώθηκαν λόγω παλαιότητας, αν και είχαν ακόμα ώρες πτήσης. Αν ο εκσυγχρονισμός τους γινόταν εκείνη την εποχή δεν θα κόστιζε τόσα χρήματα, ενώ οι σκέψεις για αγορά καινούργιων αεροσκαφών δεν προχώρησαν λόγω της οικονομικής κρίσης που ερχόταν.
4. Από το 2009 μέχρι σήμερα το Πολεμικό Ναυτικό έμεινε χωρίς αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας. Που είναι το πρόβλημα; Το κάθε αεροσκάφος «P -3» μπορεί να πετά επί 12 ώρες συνεχώς και να ελέγχει τεράστιες περιοχές του Αιγαίου και της νοτιοανατολικής Μεσογείου. Τι ελέγχει; Από κινήσεις υποβρυχίων και πλοίων μέχρι μεταναστευτικές ροές, κλπ. Το θέμα δεν είναι κυρίως “ελληνικό” αλλά ΝΑΤΟϊκό. Το NATO θέλει κάθε μέρα για τις δικές του ανάγκες εναέρια επιτήρηση σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο. Χωρίς αεροπλάνα αυτό δεν μπορούσε να γίνει σωστά. Στην αρχή χρησιμοποιήθηκαν τα C-130, μετά τα … πυροσβεστικά αεροσκάφη, και στη συνέχεια πλοία! Μετά έγινε το αναμενόμενο. Την νατοϊκή επιτήρηση ανέλαβαν οι Τούρκοι που έχουν νέα αεροσκάφη τα CN -235. Οι Τούρκοι, λοιπόν, άρχισαν να πετούν με “νατοϊκό καπέλο” και πηγαίνοντας προς νοτιοανατολική Μεσόγειο περνούν απ’ όλο το Αιγαίο με τις ευλογίες του NATO.
5. Πως καλύπταμε το κενό της επιτήρησης στο Αιγαίο; Ακριβά. Κυρίως με πλοία τα οποία καταναλώνουν τεράστιες ποσότητες καυσίμων και δεν ήταν αποτελεσματικά. Αν δούλευαν τα αεροσκάφη, με ένα απ’ αυτά θα υπήρχε “δορυφορική” εικόνα όλου του Αιγαίου. Με δυο αεροπλάνα καλύπτεις όλο το 24ωρο.
6. Κρίθηκε, λοιπόν, απαραίτητο ο εκσυγχρονισμός των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας καθώς το κόστος ανακατασκευής του δίνει δουλειά σε εκατοντάδες εργαζόμενους, ενώ υπάρχει και έλεγχος των συνόρων. Παράλληλα τα χρήματα θα δοθούν τμηματικά και μεσομακροπρόθεσμα η ανακατασκευή τους θα επιφέρει μειώσεις στον συνολικό προϋπολογισμό των ενόπλων δυνάμεων.
H ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΥΠΕΘΑ
Σχετικά με δημοσίευμα της εφημερίδας Πρώτο Θέμα αναφέρονται τα εξής:
Η συμφωνία για την αναβάθμιση των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας P3 είναι διακρατική μέσω FMS. Απαράβατος όρος της ελληνικής πλευράς ήταν οι εργασίες να γίνουν στην Ελλάδα από ελληνική βιομηχανία.
Τα συγκεκριμένα αεροσκάφη χρησιμοποιούν πολλές χώρες ανάμεσα στις οποίες είναι οι ΗΠΑ, η Γερμανία, ο Καναδάς, η Ιαπωνία, η Νορβηγία, η Ν. Κορέα, η Αυστραλία, η Νέα Ζηλανδία, η Βραζιλία. Όλες αυτές οι χώρες τα αναβαθμίζουν και τα διατηρούν στη δύναμη τους.
Η λύση της αναβάθμισης κρίνεται συμφερότερη από την προμήθεια νέων αεροσκαφών για πολλούς λόγους. Ο χρόνος ζωής των αεροσκαφών παρατείνεται για τουλάχιστον 20 χρόνια, διαθέτουμε ήδη ανταλλακτικά για τον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους, εκπαιδευμένο προσωπικό, οργανωμένη μονάδα υποστήριξης.
Είχε προταθεί η προμήθεια παροπλισμένων αεροσκαφών του αμερικανικού πολεμικού ναυτικού, τα οποία όμως χρειάζονταν τις ίδιες εργασίες αναβάθμισης με μεγαλύτερο κόστος ώστε να είναι διαθέσιμα ενώ όλες οι εργασίες θα γίνονταν στις ΗΠΑ και όχι στην Ελλάδα.
Το ΓΕΝ είχε εισηγηθεί να γίνει επισκευή μέσω FMS και πέρασε ΚΥΣΕΑ από την προηγούμενη κυβέρνηση τον Αύγουστο του 2014. Στη συνέχεια η ίδια συμφωνία προσυπεγράφη και πέρασε ΚΥΣΕΑ με τους ίδιους όρους και την χρηματοδότηση από την σημερινή κυβέρνηση στις 15 Μαρτίου 2015 που ήταν η καταληκτική ημερομηνία.
Οι αντιδράσεις της αντιπολίτευσης
Την έντονη αντίδραση των κομμάτων της αντιπολίτευσης έχει προκαλέσει η απόφαση του ΚΥΣΕΑ, τον Μάρτιο, να δαπανηθούν 500 εκατομμύρια δολάρια για την αναβάθμιση αεροσκαφών ανθυποβρυχιακού πόλεμου.
Για «υποκρισία χωρίς όρια» έκανε λόγο ο Κώστας Τασούλας από τη Νέα Δημοκρατία, σημειώνοντας πως «την ώρα που η οικονομία βρίσκεται στον αέρα, η κυβέρνηση επιλέγει να δώσει άμεσα χρήματα για εξοπλιστικά προγράμματα, που δεν είναι απόλυτης προτεραιότητας», τη στιγμή «που έχουν κηρύξει εσωτερική στάση πληρωμών».
«Πάντα υπάρχουν λεφτά για… όπλα», σχολιάζει Το Ποτάμι, αντιπαραβάλλοντας τα 200 εκατομμύρια ευρώ που διατίθεναι για την αντιμετώπιση της ανθρωπιστικής κρίσης με τα 500 εκατομμύρια δολάρια που θα κοστίσει η αναβάθμιση των αεροσκαφών.
Σημειώνει δε πως ενώ το ποσό για την ανθρωπιστική κρίση δόθηκε με «τυμπανοκρουσίες», για το δεύτερο δεν ενημερώθηκε κανείς.
Ο πρωθυπουργός οφείλει να δώσει σαφείς εξηγήσεις στον ελληνικό λαό, αναφέρει ο Ανδρέας Λοβέρδος από το ΠΑΣΟΚ, σημειώνοντας ότι ο κ. Τσίπρας ως πολιτικός αρχηγός κόμματος της αντιπολίτευσης κατηγορούσε «με εντυπωσιακή ευκολία» τις προηγούμενες κυβερνήσεις ότι αγοράζουν όπλα και δεν δίνουν τα χρήματα στον λαό.