1. Παρά τις όποιες προγραμματικές εξαγγελίες, η πρώτη περίοδος της ΝΔ στην Υγεία ( Κικίλιας- Πλεύρης) αλλά και η δεύτερη (Χρυσοχοΐδης – Άδωνις), ακολουθούν μια πορεία αυτοσχεδιασμού σε εξέλιξη. Αλλά ενώ στην διετία του κορωνοϊού αυτό είχε μια λογική δικαιολόγηση, έκτακτου, επείγοντος, απρόβλεπτου, η τωρινή περίοδος πέρα από διεκπεραιώσεις, ακολουθεί αποσπασματικές εξαγγελίες που παρουσιάζονται και υλοποιούνται ως μείζονες και αναγκαίες μεταρρυθμίσεις χωρίς προοπτική και σχέδιο.
Είναι χαρακτηριστική η κεντρική παρέμβαση πριν ένα μήνα του πρωθυπουργού, με 10 σημαντικές εξαγγελίες για τα βραχιολάκια και τις αξιολογήσεις από τους ασθενείς, επιταχύνσεις προσλήψεων, κινητές μονάδες πρόληψης, παράδοση φαρμάκων ΦΥΚ, 7.000 χειρουργεία σε ιδιωτικές κλινικές και άλλα μέτρα διαχείρισης του τρέχοντος.
Και όλα αυτά, ενώ σοβούν ρωμαλέες παρεμβάσεις διοίκησης, αναδιοργάνωσης, αναχρηματοδότησης, επαναπρογραμματισμού του συστήματος, ώστε να εισέλθει με επάρκεια στην νέα πολυσθενή εποχή. Είναι επίσης χαρακτηριστικό ότι πουθενά δεν υπάρχουν ή δεν δίνονται ακριβή στοιχεία τεκμηρίωσης ώστε να είναι δυνατή η διαμόρφωση μιας συνολικής εικόνας των αλλαγών που επιχειρούνται, αλλά και η ελάχιστη αξιολόγηση των αποτελεσμάτων για τον κόσμο.
Αναφέρεται π.χ. με έπαρση η εισαγωγή 2,5 εκατ. ασθενών στα Νοσοκομεία του ΕΣΥ, χωρίς κανείς να ξέρει πόσα από αυτά είναι επαναεισαγωγές ή ποια ήταν η απόληξη της αγωγής που έχει παρασχεθεί. Είναι δυνατόν η εφαρμογή των -νέων- DRGS να βελτιώσει αυτόματα την κατάσταση αξιολόγησης -κοστολόγησης των ιατρικών πράξεων, με δεδομένη την δυσφορία και αμφιθυμία των παλαιότερων γιατρών σε καινοτομίες?
Δικαιολογούνται τα ράντζα στο Αττικόν λόγω μεγάλης ζήτησης, άλλα κάνεις δεν παρακολουθεί τις ροές ασθενών με καρκίνο από κέντρο και περιφέρειες, ούτε και τις ανακόπτει διαχέοντας τις και σε άλλα ομοειδή Νοσοκομεία.
Ποια είναι η εικόνα από τα απογευματινά χειρουργεία στο δημόσιο και ποια η παραπομπή στον ιδιωτικό τομέα, πόση επιτυχία είχαν, σε ποιες παθήσεις υπήρξε ζήτηση, σε τι κατάσταση είναι οι λίστες κατά ασθένεια τώρα?
Ακούμε για τα εκατομμύρια SMS για πρόληψη, άλλα σε ποιο φάκελο ασθενούς καταγράφηκαν τα αποτελέσματα, ποιος είναι ο Γενικός Γιατρός αναφοράς, τι επανέλεγχο θα ζητήσει, ποια συνέχεια θα υπάρξει.
Ακόμα η ανολοκλήρωτη και ανοργάνωτη Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας (ΠΦΥ) δεν ξέρουμε σε ποια δίκτυα γειτονιάς λειτουργεί, πόσους πολίτες εξετάζει, τι διαχείριση κάνει, τι συνεργασία με τα τοπικά Νοσοκομεία έχει ?
Ποιος παρακολουθεί την έξοδο και αποθεραπεία των ασθενών και κυρίως τι επαφή και διάδραση υπάρχει με το Προνοιακό Σύστημα και με τα κέντρα αποκατάστασης ?
Ωστόσο μια πληθώρα διαχρονικών εκθέσεων (στο αντίστοιχο βιβλίο του Κουρή καλύπτεται μια εκατονταετία σχεδόν) με πιο πρόσφατες την έκθεση Πισσαρίδη άλλα και οι τόσες προτάσεις της Διανεοσις, της Πρωτοβουλίας άλλα και διάφορων εμπειρογνωμόνων, φαίνονται να λιμνάζουν στα αζήτητα χωρίς να δημιουργούν έστω μια θεσμική μνήμη.
Η τεράστια προσφορά πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης ( 1,3 δις) αξιοποιείται γόνιμα ή εξαντλείται σε εξωραϊσμούς και τρέχοντα χωρίς επενδυτική και προστιθέμενη αξία για τον χώρο της Υγείας ?
Φαίνεται ανεπαισθήτως ότι ο ιδιωτικός τομέας αυξάνεται συνεχώς και ευδοκιμεί με την υστέρηση του δημοσίου.
Κι όμως η εμπειρία της πανδημίας έδειξε σε παγκόσμια κλίμακα την ανάγκη συστηματικής και ουσιαστικής στήριξης του δημοσίου τομέα. Παντού κοινός τόπος αναζήτησης είναι μια ισχυρή επιχειρησιακή παρέμβαση στον άξονα διοίκηση, χρηματοδότηση, οργάνωση, ώστε να βελτιωθούν ουσιαστικά τα Δημόσια συστήματα υγείας
2. Μετά την κυβερνητική περίοδο ΣΥΡΙΖΑ στην Υγεία (2015-2019), φαίνεται ότι ένα μέρος της Αριστεράς και του συνδικαλιστικού χώρου έχει επαναπαυθεί σε στερεότυπα προμνημονιακά: χρήμα, διορισμοί, κτισίματα: μια μόνιμη διαμάχη για αποστρατείες χωρίς επαρκείς προσλήψεις, για επαρχιακά νοσοκομεία ερειπωμένα και μειονεκτούντα σε πολλές ειδικότητες, η διαχρονική έλλειψη νοσηλευτών, η εκπαίδευση και μετεκπαίδευση των γιατρών, το θέμα των αμοιβών, τα βαρέα και ανθυγιεινά που αναβάλλονται κατά περιόδους.
Οι αποδοκιμασίες στις -σωστές- επισκέψεις του Άδωνη έχουν γίνει καθημερινό τελετουργικό, αδιαφορώντας για τη μόνιμη δυσφήμηση που προσφέρουν στα δημόσια νοσοκομεία την ίδια ώρα που τα ιδιωτικά προβάλλονται καθημερινά με την υπεροχή της βιοϊατρικής υψηλής τεχνολογίας, των εξειδικευμένων τεχνικών, και φυσικά της ξενοδοχειακής υπεροχής.
3. Ο χώρος της αξιωματικής αντιπολίτευσης (αλλά και όλος ο χώρος των ανθρώπων της Υγείας) καλείται να δουλέψει εντατικά μεταφέροντας τη μεγάλη θεσμική του μνήμη αλλά και την τωρινή πολιτική βούληση για την σύγκλιση και στήριξη νέων θέσεων για την σύγχρονη διοίκηση και ουσιαστική αναδιοργάνωση του Δημοσίου αλλά και του ανεξέλεγκτου Ιδιωτικού τομέα, στην υπηρεσία της Υγείας του Έθνους.
Νέες απόψεις και ρεαλιστικές πρακτικές για το ανθρώπινο δυναμικό, τις νέες μορφές αποτελεσματικής χρηματοδότησης, την έκρηξη της φαρμακευτικής καινοτομίας, την απελευθέρωση του δυναμισμού της περιφέρειας, την προνοιακή συνέργεια, τη νέα -μετα τον Κορονοϊό – Δημόσια Υγεία και την Ενιαία υγεία, την ευρωπαϊκή αλλά και παγκόσμια εμπειρία.
Αυτά σηματοδοτούν μια Επαναπλαισίωση του χώρου, μια διαφορετική διατύπωση προτεραιοτήτων με αναγκαίες και ριζικές τομές χωρίς το φόβο της αριστερής κρατικιστικής στασιμότητας και της δεξιάς ιδιοτέλειας, ένα πολύ σημαντικό ορίζοντα με νέα κίνητρα και κανόνες που δεν εξαντλείται στο τρέχον της επιφάνειας και της εντύπωσης.
Πιο συγκεκριμένα, η εντατική χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας (φάκελος, δικτύωση τμημάτων ,άυλη κα.) μαζί με την άμεση εφαρμογή δεδομένων της ΑΙ στην καθημερινή πρακτική, φέρνουν παγκόσμια επανάσταση στην κλινική και διαγνωστική Ιατρική και για την χώρα είναι κατεπείγουσες νέες προτεραιότητες.
Ταυτόχρονα η συστηματική οργάνωση των χρόνιων παθήσεων με δίκτυα και κέντρα αναφοράς σε όλη τη χώρα, χωρίς σπατάλη πόρων, αλλά αντίθετα με μεγάλη εξοικονόμηση, με αξιοποίηση μεγάλου μέρους του υπάρχοντος δυναμικού και αλλαγή χρήσης δομών.
Επείγει η αναμόρφωση του ρόλου του ΕΟΠΥΥ, της λειτουργίας της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης και της πραγματικής αναπτυξιακής πολιτικής φαρμάκου -παρά το θηριώδες clawback – της ολοκλήρωσης δικτύωσης και διοίκησης της ΠΦΥ.
Είναι σημαντική μια πορεία ενδυνάμωσης των τοπικών κοινωνιών, της εμπλοκής όλων, της μετάβασης επιτέλους από τον θυμό και την οργή στη δημιουργική συνεργασία και υλοποίηση αναγκαίων και πραγματικών μεταρρυθμίσεων.
Η τωρινή προσπάθεια στην πολιτική Υγείας πρέπει να είναι η επαναφορά του σημαντικού, του μείζονος με ρεαλιστικούς όρους σχεδιασμού και άμεσης υλοποίησης.Ειδήσεις Υγείας χωρίς δεσμεύσεις με στόχο την ενημέρωση και την παρουσίαση όλων των πλευρών του τομέα της Υγείας από έγκριτους επιστήμονες και δημοσιογράφους.Διαβάστε περισσότερα στο : https://www.healthreport.gr/oi-aytoschediasmoi-tis-nd-stin-ygeia-kai-i-anagkaia-anaplaisiosi-tis-antipoliteysis/
Πηγή: www.healthreport.gr