«Ες Αύριον τα Σπουδαία»...

Κώστας Χλωμούδης 17 Οκτ 2025

Παιχνίδι για δυνατούς λύτες η συνεδρίαση αυτές τις μέρες στον ΙΜΟ.

Προσωπικά εκτιμώ πως παρά τις δυσκολίες ο ΙΜΟ θα βγει, από αυτή τη συνεδρίαση σύγκρουσης, πιο δυνατός ως global regulator. Παρά τις εντάσεις, οι υποστηρικτές των επιλογών του ΙΜΟ εκτιμούν ότι το προτεινόμενο πλαίσιο θα υιοθετηθεί επίσημα και θα τεθεί σε ισχύ το 2027.

Οι οραματιστές μιας παγκόσμιας οικονομίας των μεταφορών με κανόνες κοινωνικής ευθύνης, μπορούν να πείσουν παρά την επίθεση που υφίστανται από την συμμαχία γύρω από τον Τραμπισμό.

Η έκτακτη σύνοδος της Επιτροπής Προστασίας του Θαλάσσιου Περιβάλλοντος (MEPC), που θα διαρκέσει έως αύριο Παρασκευή, καλείται να εξετάσει ένα σχέδιο-ορόσημο: την πλήρη αναθεώρηση του Παραρτήματος VI της MARPOL, το οποίο ρυθμίζει τις ατμοσφαιρικές εκπομπές από τα πλοία. Αναφερόμαστε στο νέο Πλαίσιο Καθαρών Μηδενικών Εκπομπών (Net-Zero Framework – NZF)

Η πλειοψηφία των χωρών υποστηρίζει το πλαίσιο NZF του ΙΜΟ από ότι φάνηκε την Τετάρτη, ημέρα έναρξης της κρίσιμης συνόδου κορυφής, με τη σαφή πλειοψηφία των χωρών να εκφράζει την υποστήριξή της για το σχέδιο - παρά την έντονη αντίθεση και τις απειλές από την αντιπροσωπεία των Ηνωμένων Πολιτειών.

Οι Ηνωμένες Πολιτείες και η Σαουδική Αραβία ανέπτυξαν ενορχηστρωμένα μια συντονισμένη προσπάθεια για να καθυστερήσουν και ενδεχομένως να εκτροχιάσουν το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών (NZF) του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO).

Βλέποντας όμως πως ο ΙΜΟ είχε ισχυρή υποστήριξη, από μεγάλο αριθμό χωρών μελών του, μπήκαν σε μια παρελκυστική διαδικασία καθυστέρησης για τουλάχιστον τους επόμενους δέκα μήνες.

Σύμφωνα με το TradeWinds , περίπου 15 χώρες εξέφρασαν ανησυχίες, ενώ τουλάχιστον 46 έθνη δήλωσαν την υποστήριξή τους —μερικά από τα οποία είχαν προηγουμένως απέχει, κατά τη συνεδρίαση του Απριλίου, η οποία ενέκρινε προσωρινά το σχέδιο του NZF με 63 ψήφους υπέρ και 16 κατά.

Ο Γενικός Γραμματέας του ΙΜΟ, Αρσένιο Ντομίνγκεζ, προειδοποίησε ότι η καθυστέρηση της υιοθέτησης θα δημιουργούσε αβεβαιότητα, θα αποθάρρυνε τις επενδύσεις και θα προκαλούσε κατακερματισμένους περιφερειακούς κανονισμούς. «Η παρατεταμένη αβεβαιότητα θα αποτρέψει τις επενδύσεις και θα μειώσει την εμπιστοσύνη στον ΙΜΟ», «Η υιοθέτηση αυτού του σχεδίου θα μειώσει τελικά το κόστος της απαλλαγής από τον άνθρακα και θα παράσχει ένα συνεκτικό παγκόσμιο πλαίσιο». «Το Πλαίσιο Μηδενικών Εκπομπών του ΙΜΟ μπορεί να μην είναι τέλειο, αλλά προσφέρει μια ισορροπημένη βάση για να προχωρήσουμε και να επιτύχουμε ουσιαστική πρόοδο προς μια καθαρότερη, πιο βιώσιμη ναυτιλιακή βιομηχανία».

Είμαστε πολλοί και στην Ελλάδα που εκτιμούμε πως οι επιλογές που προτείνει ο ΙΜΟ αποτελούν ένα ορόσημο για το κλίμα και τελικά στοχεύουν στην εισαγωγή μιας παγκόσμιας τιμής άνθρακα για τη ναυτιλία. Είναι μια ιστορική ευκαιρία για την εγκαθίδρυση ενιαίων, παγκόσμιων κανόνων που θα εξασφαλίσουν κλιματική συνοχή στη ναυτιλία.

Τελικά όλα θα λυθούν στην ψηφοφορία της Παρασκευής.

Ο ΙΜΟ σπάνια καταφεύγει σε επίσημη ψηφοφορία, αλλά μια ψηφοφορία φαίνεται ολοένα και πιο πιθανή. Εάν δεν επιτευχθεί συναίνεση, η υιοθέτηση θα απαιτήσει πλειοψηφία δύο τρίτων — 108 από τα 176 κράτη μέλη που έχουν επικυρώσει το Παράρτημα VI της MARPOL.