Oι διαχρονικές ευθύνες

Θανάσης Γεωργακόπουλος 03 Μαρ 2023

Έγραψα χθες εν θερμώ για την αδιανόητη τραγωδία επισημαίνοντας δύο πράγματα.

Κατ' αρχάς "τις διαχρονικές ευθύνες για την υπανάπτυξη αλλά και την αδιαφορία για το ελληνικό σιδηροδρομικό δίκτυο". Οι ευθύνες αφορούν όλες τις κυβερνήσεις της μεταπολίτευσης αλλά και τους πολίτες που λατρεύοντας το Ι.Χ. τους ουσιαστικά "πίεζαν" για έργα μόνο στο οδικό δίκτυο.

Κατά δεύτερον, τόνιζα πως "είναι αδιανόητο την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης, του chatGPT, του gov.gr και ενώ έχουν παραλειφθεί συρμοί που λειτουργούν με μεγάλες ταχύτητες η διαχείριση του σιδηροδρομικού δικτύου να γίνεται χειροκίνητα" και "το αυτοματοποιημένο σύστημα να μην έχει ενεργοποιηθεί 23 χρόνια μετά από την εποχή που έχει αποκτηθεί". Αυτά τα 23 χρόνια έχουν περάσεις 7 κυβερνήσεις: Κ. Σημίτη, Κ. Καραμανλή, Γ. Παπανδρέου, Λ. Παπαδήμου, Σαμαρά-Βενιζέλου, Αλ. Τσίπρα, Κ. Μητσοτάκη.

Τούτων δοθέντων είναι προφανές πως όσο κι αν το τραγικό δυστύχημα έπεσε "στη βάρδια" (που είπε και η άλλη) της παρούσας κυβέρνησης αν θέλουμε να βγάλουμε ουσιαστικά συμπεράσματα, αυτά πρέπει να αναζητηθούν σε βάθος χρόνου.

Επιπλέον, επειδή έχει αρχίσει να διεκτραγωγείται η απόδοση ευθύνης για το δυστύχημα σε "ανθρώπινο λάθος" είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε πως και στα πιο προηγμένα συστήματα διαχείρισης σιδηροδρομικών δικτύων η τελική ευθύνη θα ανήκει πάντα στον ανθρώπινο παράγοντα. Και πως στο κάτω-κάτω για πάνω από 100 χρόνια που ο σιδηρόδρομος υπάρχει στην Ελλάδα και η ασφάλεια διασφαλιζόταν "χειροκίνητα" δεν υπήρξε αντίστοιχο συμβάν.

Υ.Γ. Με βάση τα προηγούμενα οι έρευνες πρέπει να επικεντρωθούν και στα πελατειακά/συντεχνιακά κριτήρια που πρυτανεύουν στην επιλογή από τις Διοικήσεις Δημόσιων Οργανισμών έως και το επίπεδο -στην περίπτωση μας- των Σταθμαρχών και άλλων θέσεων ευθύνης.

Υ.Γ. 2 Επειδή ξεκίνησε, ήδη, η δαιμονοποίηση της ιδιωτικοποίησης (που έγινε επί ΣΥΡΙΖΑ με πολύ χαμηλότερο τίμημα από αυτό που είχε επιδιωχθεί επί Σαμαρά-Βενιζέλου) ακόμα και με διαδηλώσεις, ας θυμηθούμε πως αυτή αφορούσε το μεταφορικό έργο και όχι τη διαχείριση και αναβάθμιση του δικτύου που παραμένει στους κρατικούς ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, με ότι αυτό σημαίνει.

Αν υπάρχει ευθύνη στη Hellenic Train είναι πως αποδέχθηκε να κινούνται τραίνα με μεγάλες ταχύτητες, χωρίς να προηγηθεί η αναβάθμιση των συνθηκών ασφαλείας του δικτύου.

Υ.Γ. 3 Ας θυμηθούμε, τέλος, πως με βάση τα... τρισκατάρατα μνημόνια ο ΟΣΕ ήταν ο κορυφαίος ασθενής των ΔΕΚΟ λόγω των υπέρογκων ελλειμμάτων του και των μισθών του προσωπικού του. Μπορεί αυτό να οδήγησε και σε περικοπές προσωπικού αλλά αυτή ήταν η προτέρα κατάσταση.

Από ανάρτηση στο Facebook