Αλλαγή επιχειρηματικής στρατηγικής φιλοσοφίας με στόχευση στην κοινωνική ευθύνη

Αντώνης Ζαΐρης 07 Ιαν 2024

Η αλλαγή φιλοσοφίας του σύγχρονου επιχειρείν και η ενσωμάτωση της έννοιας της Εαιρικής Κοινωνικής Υπευθυνότητας στη Στρατηγική των επιχειρήσεων συνιστά αφενός, μια υπεύθυνη στάση έναντι όλων των ενδιαφερομένων- εμπλεκομένων μερών όπως των μετόχων, των στελεχών, των εργαζομένων, των καταναλωτών καθώς και της κοινωνίας και αφετέρου , διασφαλίζει τη βιώσιμη προοπτική της επιχείρησης στο μέλλον. Προφανώς η στοχοθέτηση επίτευξης κερδοφορίας και οικονομικής ευρωστίας αποτελούν αταλάντευτους επιχειρησιακούς στόχους αλλά πρωτεύουσα πλέον σημασία δίνεται στη λειτουργία των επιχειρήσεων με όρους διαφάνειας, κοινωνικής ευαισθησίας και υπευθυνότητας.

Από το 2011 ακόμα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή , στο πλαίσιο της αναθεωρημένης στρατηγικής της για την Εταιρική Κοινωνική Υπευθυνότητα (ΕΚΕ) , μιλούσε για την ευθύνη των επιχειρήσεων έναντι της κοινωνίας αλλά και το πράσινο βιβλίο του 2001 όπου  θεμελιώνεται σε στέρεες βάσεις το επιχειρησιακό τους αποτύπωμα .

Στα επόμενα χρόνια και μέχρι σήμερα οι αλλαγές υπήρξαν κατακλυσμιαίες, οι οικονομικές και κοινωνικές συνθήκες έχουν  μεταβληθεί , η πανδημική κρίση του 2021 που ακολούθησε τη χρηματοπιστωτική κρίση του 2010  “γέννησαν” νέες ανησυχίες στον κόσμο του  επιχειρείν και προκάλεσαν την αναγκαιότητα αναδιαμόρφωσης και ανασχεδίασης της στρατηγικής τους Χάρτας σε σχέση με το αγοραστικό κοινό.

Οι καταναλωτές περισσότερο επιφυλακτικοί και συγκρατημένοι, δέκτες μαζικής πληροφόρησης από πολυκαναλικά συστήματα ενημέρωσης και με διαφορετικότητα αντιλήψεων ως προς την προσέγγιση εταιρειών για αγορές προϊόντων, ως προς τη διαβάθμιση κριτηριοποίησης των επιλογών που κάνουν αλλά και ως προς την ενσωμάτωση  βασικών προαπαιτούμενων που πρέπει να πληρούν οι εταιρείες σε όρους Κοινωνικής Υπευθυνότητας πχ η συσχέτιση εταιρική δράσης με περιβαλλοντική ευαισθησία, η διασύνδεσή της με βιώσιμα χαρακτηριστικά , με θέματα κοινωνικής ευαισθησίας , η προσήλωση σε ζητήματα της ελληνικής οικονομίας , το μάνατζμεντ της επιχείρησης και η οργάνωση της να υπηρετεί ανώτερους σκοπούς και να λειτουργεί με όρους αυξημένης κοινωνικής ευθύνης.

Σε όλα αυτά βέβαια εμπερικλείεται και η υιοθέτηση προηγμένων μεθόδων οργανωσιακής λειτουργίας και παραγωγικής διαδικασίας που υπηρετούν καινοτόμες πρακτικές που κυριολεκτικά αλλάζουν το πρόσωπο της νέου τύπου επιχειρήσεις.

Η προσέγγιση πλέον του καταναλωτή στη λογική της ποιότητας ,του κόστους , και της εξυπηρέτησης ως ανταγωνιστικών πλεονεκτημάτων υπεροχής δεν αρκούν καθώς είναι αναγκαίο πλέον να ανταποδίδεται διαλειτουργικότητα στην παρεχόμενη εξυπηρέτηση που σχετίζεται με το συνολικό παρεχόμενο αποτέλεσμα και αυτό το αποτέλεσμα για να προκύψει είναι απαραίτητη η συμπερίληψη κοινωνικής στόχοθεσίας και τότε μόνο μια επιχείρηση ανταποκρίνεται όχι μόνο στον οικονομικό της ρόλο αλλά ιδιαιτέρως στην κοινωνική της αποστολή που αποτελεί και  τον θεμελιώδη λόγο ύπαρξης της.