Ομόφυλα «ραμφίσματα»

19 Ιαν 2024

Ο Στέλιος Ράμφος είναι αδιαμφισβήτητα ένας διακεκριμένος ακαδημαϊκός και συγγραφέας, κυρίως όμως ένας σύγχρονος φιλόσοφος που έχει εμπλουτίσει με τις παρεμβάσεις του τις σκέψεις και τον προβληματισμό μας γύρω από πολύ σημαντικά για τη ζωή μας ζητήματα. Οι συνομιλίες του με δημόσια πρόσωπα, όπως για παράδειγμα με τον Σταύρο Θεοδωράκη παλιότερα και πιο πρόσφατα με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, «βλέπουν» και σχολιάζουν τις εξελίξεις και από μια άλλη, αθέατη για πολλούς σκοπιά. Από την άποψη αυτή ο κ. Ράμφος δικαιούται απολύτως να έχει άποψη για τα θέματα της επικαιρότητας και να την δημοσιοποιεί όταν το κρίνει σκόπιμο.

Οι παρεμβάσεις του για το θέμα της νομοθέτησης του γάμου των ομόφυλων ζευγαριών αποτέλεσαν μια δυσάρεστη έκπληξη για τους πολλούς από τους φίλους που (παρ)ακολουθούν τη φιλοσοφική του σκέψη. Όχι τόσο για την άποψή του αυτή καθ’ εαυτή, άποψη που εξ άλλου απηχεί τις απόψεις του συντηρητικού κομματιού της ελληνικής κοινωνίας αλλά κυρίως για το επίπεδο των επιχειρημάτων που επικαλείται προκειμένου να στηρίξει την άποψή του. «Μήπως θα πρέπει σε λίγο να νομιμοποιήσουμε και τον γάμο με τον σκύλο μας;» διερωτήθηκε σε μια πρόσφατη συνέντευξή του στον Sky. Για να συμπληρώσει λίγο παρακάτω τον προβληματισμό του: «Στην Ολλανδία διεκδικούν τη νομιποίησή τους σύλλογοι παιδοφίλων. Εκεί θα φτάσουμε κι εμείς;»

Είναι δυνατόν, θα διερωτήθηκαν αυτοί που τον άκουσαν ανεξαρτήτως άποψης, ένας άνθρωπος του πνευματικού βεληνεκούς του Στέλιου Ράμφου να παρομοιάζει τις σχέσεις μεταξύ ομοφυλόφιλων συμπολιτών μας με τις σχέσεις των ανθρώπων με τα ζώα; Είναι δυνατόν να συγκρίνει την ομοφυλοφιλία με την παιδεραστία; Συνειδητοποιώντας ίσως και ο ίδιος τα παραδειγματικά του ολισθήματα επιχειρεί στη συνέχεια της συνέντευξης να πείσει τους ακροατές ότι η άποψή του δεν είναι συντηρητική: «Όσο είναι συντηρητικό να φοράμε παλτό το χειμώνα ή να τρώμε το μεσημέρι»! Ένας σύγχρονος φιλόσοφος μπορεί να έχει και αυτός, κάποιες φορές, συντηρητικές απόψεις. Σεβαστές αλλά μη συμβατές με την εξέλιξη της κοινωνίας και την ισοτιμία των δικαιωμάτων των πολιτών.