Στο οδόφραγμα της ακινησίας

Λάρκος Λάρκου 07 Νοε 2025

Σύμφωνα με τις ειδήσεις, ο Τ/Κ ηγέτης Τ. Έρχιουρμαν πήγε «στο οδόφραγμα του Αγίου Δομετίου (προχθές) όπου συνομίλησε με κόσμο που περίμενε στα αυτοκίνητά του» (πηγή: ΚΥΠΕ/Καθημερινή, 5/11)

Ύστερα είπε:

1. «Έχουν ξεκινήσει συζητήσεις με τα ΗΕ για ειδικά μέτρα που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν για την ελαχιστοποίηση των προβλημάτων στις διελεύσεις»

2. Συναντήθηκε «με αξιωματούχους των ΗΕ και πρότεινε όπως εξεταστεί το ενδεχόμενο χρήσης του σημείου διέλευσης στο Λήδρα Πάλας για ασθενοφόρα»

3. Μίλησε «για την ανάγκη να ανοίξει ένα νέο σημείο διέλευσης οχημάτων στη Λευκωσία για τη μείωση της κυκλοφοριακής συμφόρησης, και,

4. Πρότεινε «λειτουργία περισσότερων γραφείων ελέγχου στοιχείων και αύξηση του αριθμού του προσωπικού στην Ε/Κ πλευρά, καθώς οι χρόνοι επεξεργασίας κυμαίνονται μεταξύ 5 δευτερολέπτων και 3 λεπτών» (πηγή: ΚΥΠΕ/Καθημερινή, 5/11)

• Σε μια περίοδο απόλυτης στασιμότητας στα κεντρικά ζητήματα (μη συνομιλίες επί 7μιση χρόνια, μη συμφωνία ακόμα και στα ελάχιστα των ΜΟΕ), οι κινήσεις «χαμηλής πολιτικής», συμβάλλουν στο να ξεκολλήσει κάτι από το βάλτο. Σε πολλούς Ε/Κ ηχούν παράξενα αυτά, αλλά η διαλεκτική ανάμεσα στα ζητήματα «υψηλής» και «χαμηλής» πολιτικής είναι εκεί, μια σιαμαία σχέση. Αν δεν μπορείς ένα οδόφραγμα, μπορείς το αντιμετωπίσεις στο εδαφικό; Αν δεν μπορείς ένα ηλιακό πάρκο, μπορείς να φτάσεις στο κεφάλαιο για τη διακυβέρνηση; Αν δεν μπορείς τρία οδοφράγματα που συμφωνήθηκαν ενώπιον του ΓΓ των ΗΕ, μπορείς να φτάσεις ξανά στο σημείο 1 του Πλαίσιου Γκουτέρες (κατάργηση επεμβατικών δικαιωμάτων) και σημείο 2 («δραστική μείωση των στρατευμάτων από την πρώτη μέρα και χρονοδιάγραμμα για να φτάσουμε τα επίπεδα των στρατευμάτων του 1960»); Αν τα αφήνεις όλα βουνάριν μέχρι να φτάσεις σε «συνολική επίλυση», η διεθνής εμπειρία λέει ότι δεν θα φτάσεις ποτέ. Οι κινήσεις «χαμηλής» πολιτικής ανοίγουν δρόμους και για την «υψηλή» πολιτική, υποβοηθούν την αντιμετώπιση όσων θεωρούνται ακόμα πιο πολύπλοκα

• Ο ΝΧρ στις 26/1/24 εξήγγελε «μονομερή μέτρα που άπτονται της καθημερινότητας των Τ/Κ συμπατριωτών μας». Δύο από αυτά έχουν ως εξής: 1. «Ενίσχυση της στελέχωσης στα σημεία διέλευσης», και 2. «Διαπλάτυνση του σημείου διέλευσης στον Άγιο Δομέτιο». Πέρασαν σχεδόν δύο χρόνια και τα πράγματα έμειναν καθηλωμένα στις εξαγγελίες. Αν για μια διαπλάτυνση δρόμου 70-80 μέτρων χρειάζονται δύο χρόνια για να μην κάνεις τίποτε, τότε μπορούμε να εξηγήσουμε και δεκάδες άλλες πολιτικές που φροντίζουν ως «κόρην οφθαλμού» την ακινησία

• Η μεγάλη εικόνα: Στο Πρωτόκολλο 10 της Συνθήκης Προσχώρησης της ΚΔ στην ΕΕ (16 Απριλίου 2003) προνοείται η ένταξη ολόκληρης της επικράτειάς της στην ΕΕ. Η εφαρμογή του κοινοτικού κεκτημένου θα επεκταθεί στην περίπτωση επίλυσης του κυπριακού. Στον Κανονισμό της Πράσινης Γραμμής υπογραμμίζεται ότι «το άρθρο 3 του Πρωτοκόλλου 10 ορίζει ότι η αναστολή του κεκτηµένου δεν αποκλείει τη λήψη µέτρων για την προώθηση της οικονοµικής ανάπτυξης στις περιοχές, τις ευρισκοµένες εκτός του αποτελεσµατικού έλεγχου της κυβέρνησης». Η ΕΕ έχει αναπτύξει σημαντικές «ενδιάμεσες» δραστηριότητες: ΚΠΓ, στήριξη της ΔΕΑ, στήριξη της ΤΕ για τη Διατήρηση της Πολιτιστικής Κληρονομιάς κ.ά.

• Όλα μαζί δείχνουν πόσες δυνατότητες είχε και έχει η Λευκωσία, ώστε να συγκροτήσει-σε συνεννόηση με τις Βρυξέλλες- μιαν ευρωπαϊκή «βόρεια» πολιτική, η οποία θα ενέτασσε την Τ/Κ κοινότητα σε «ενδιάμεσες» ευρωπαϊκές πολιτικές-οικονομία, τεχνογνωσία, πράσινη ενέργεια κλπ. Άλλωστε, αυτό ακριβώς συμφώνησαν τα μέλη στις 16 Απριλίου 2003. Μια συστηματική, «βόρεια» πολιτική ίσον το 51% της επίλυσης. Την αποφεύγουμε. Ποιον όμως νομίζουμε ότι κοροϊδεύουμε; Μάλλον όχι τους κουτόφραγκους...