Μια άλλη σχέση με την πολιτική

Αθανάσιος Θεοδωράκης 27 Οκτ 2012

Πέρα από τα συμβατικά ζητήματα, τα πρόσωπα δηλαδή και τις φιλοδοξίες τους, αξίζει να συζητήσουμε τα ουσιώδη. Φτάσαμε μέχρις εδώ, στο σημερινό πολύπτυχο δράμα και οι λόγοι είναι πλέον γνωστοί. Τα βαθύτερα αίτια πρέπει να αναλυθούν, να κατανοηθούν και στη συνέχεια μέσω της κάθαρσης, να βγει το νέο, δηλαδή ο καθάριος λόγος. Σε επίπεδο αρχών κατ’ αρχήν τίθεται θέμα επιλογών:

.

-Η αδηφάγος χρηματο-πιστωτική αγορά πρέπει να μπει στην υπηρεσία της «βουληφόρου αγοράς», έτσι ονόμασε ο Όμηρος τη δημοκρατία των πολιτών και ο Κορνήλιος  Καστοριάδης την ανέλυσε με τον δικό του, ανεπανάληπτο τρόπο.

.

-Η ηθικοποίηση της πολιτικής είναι αναπόφευκτη, αφού σήμερα κατήντησε μια τεχνική της εξουσίας, υπό των έλεγχο αδιαφανών συμφερόντων.

.

-Το εθνικό, το ευρωπαϊκό και το διεθνές στοιχείο, αποτελούν πλέον αναπόσπαστες όψεις της παγκοσμιότητας. Αυτή ενδιαφέρει και όχι η επιλεκτική παγκοσμιοποίηση.

.

-Δεν υπάρχει κανένα οικονομικό μοντέλο σήμερα, όλα εξελίσσονται με βάση τα συμφέροντα του χρηματοπιστωτικού συμπλέγματος, το οποίο αντικατέστησε πλήρως το περίφημο «στρατιωτικο-βιομηχανικό» σύμπλεγμα του ’70.

.

Στη σημερινή πολιτική συγκυρία, δεν ενδιαφέρει απλώς η προσπάθεια επανεκκίνησης της γνωστής επαγγελματικής μηχανικής, δημιουργίας δηλαδή νέων κομμάτων -τα λένε ήδη κόμματα υπουργών- αλλά μια εθνική προσπάθεια αλήθειας, που θα οδηγήσει σε μια νέα αφύπνιση και ενδεχομένως σε νέα κοινωνική συμφωνία. Το ελληνικό πολιτικό σύστημα μέχρι σήμερα δεν θέλει να βγάλει τα απαραίτητα συμπεράσματα, επειδή αδυνατεί να κατανοήσει την κρίση, δεν θέλει να δεχθεί το τέλος μιας εποχής με την οποία έχει ταυτισθεί. Για τα μεν πολιτικά κόμματα που άσκησαν εξουσία και είναι συνυπεύθυνα για την σημερινή κατάσταση, το πράγμα είναι αυτονόητο. Δεν υπάρχει η θέληση ή η παρρησία να αναλάβουν τις ευθύνες τους. Για όλους τους άλλους, η ευθύνη της σωστής, υπεύθυνης εκκίνησης για τη νέα εποχή, προϋποθέτει αυτογνωσία, αλλά και επεξεργασμένες, ριζοσπαστικές πολιτικές θέσεις. Το αιτούμενο σήμερα είναι μια δημοκρατία υπευθυνότητας, μια Πολιτεία Ανθρωπιάς. Ολα πρέπει να επανεξετασθούν από την αρχή και η κοινωνία πρέπει να βρει μια άλλη σχέση με την πολιτική.

.

*Ο Αθανάσιος Θεοδωράκης είναι πολιτικός επιστήμονας.