...και το κλουβί μου,μία αστραπή,
που μοιάζει με λογισμό και μ’όνειρο
σ’όποιον μπορεί την αλήθειά της ν’αντέξει
Δ.Πιστικός, Το κλουβί
Μέσα στη γενική πολιτική λειψυδρία και την ιδεολογική ερήμωση είναι πολύ παρήγορο ότι ιδρύθηκε το progressive lab,με την υψηλή εποπτεία του φίλου Φίλιππου Σαχινίδη
Στην εναρκτήρια εκδήλωση προβλήθηκαν τα ευρήματα έρευνας και συζητήθηκαν ζητήματα που αφορούν στο ‘τι είναι προοδευτικό και τι όχι’ στη σημερινή ελληνική κοινωνία
Μολονότι οι ερωτώμενοι δηλώνουν 24,3% σοσιαλδημοκράτες,21,2% σοσιαλιστές ,15,9% φιλελεύθεροι και 56,5% αυτοπροσδιορίζονται ως ‘μάλλον προοδευτικοί’ και παρότι οι περισσότεροι ενδιαφέρονται [αγωνίζονται;] για τ’ανθρώπινα δικαιώματα,το κοινωνικό κράτος και την καταπολέμηση των ανισοτήτων,η προσωπική μου άποψη είναι ότι το ιδεολογικό/αξιακό προφίλ του έλληνα είναι ‘χυλώδες’
Αλλού ‘προοδευτικό’,αλλού ‘συντηρητικό’,αλλού ‘αντιδραστικό’ κι αλλού ‘επαναστατικό’.Γι’αυτό οι σχετικές έρευνες χάνονται μέσα στις αντιφάσεις των απαντήσεων.Άλλωστε ούτε οι ίδιοι οι απαντώντες μπορούν να ζυγίσουν με ακρίβεια τις αντιλήψεις τους,οπότε βγάζουν ‘μέσους όρους’
Σε κάθε περίπτωση αν ως Πρόοδο ορίσουμε τις θετικές συνθήκες που προωθούν τη βελτίωση της ζωής [όλων;]των ανθρώπων[και όλων των λαών;],οφείλουμε να δεχτούμε ότι τα μέσα επίτευξής τους δεν μπορεί να είναι άλλα από τη γνώση και την τεχνολογία
Προφανώς η Ειρήνη και η Δημοκρατία συνιστούν απαραίτητες προ’υ’ποθέσεις,όμως ως προς το περιεχόμενο της Δημοκρατίας υπάρχουν,δυστυχώς,πολλές εκδοχές κι ενστάσεις
Σήμερα όποιος κραυγάζει μέσα στο πλήθος[συνήθως και κατά της Δημοκρατίας και των δημοκρατικών θεσμών] αυτοχρήζεται ‘προοδευτικός’[ίσως και ‘αριστερός’],όποιος αναζητεί περισσότερες αποδείξεις[για τις αποκλίσεις κι εκτροπές] καταγγέλεται σαν ‘συντηρητικός κυρ Παντελής’ κι όποιος διαφωνεί με τις τις κραυγές είναι ‘φασίστας’
Πολλές έρευνες επιχειρούν να δια-κρίνουν [ματαίως] στάσεις,απόψεις και πρακτικές που θα μπορούσαν ν’αποτελούν σταθερά κριτήρια ένταξης στους μεν και στους δε
Το πρόβλημα δεν είναι αν κάποιος δηλώνει ‘προοδευτικός’ αλλά πιο διαφορετικό σύστημα αξιών ενστερνίζεται σε σχέση με τον ‘συντηρητικό’,όχι μόνο θεωρητικά αλλά και με βιώματα
Μπορεί στη χώρα μας ‘ό,τι δηλώσεις να [νομίζεις ότι]είσαι’,όμως οφείλει έκαστος πριν ν’απαντήσει να κάνει έναν αναστοχασμό
Αν π.χ σήμερα ένας επιστήμονας πιστεύει ότι η Τεχνητή νοημοσύνη και η Γενετική μηχανική θα παίξουν στο μέλλον μεγαλύτερο ρόλο από τα κινήματα στην αλλαγή των πραγμάτων δεν θα θεωρείται ‘προοδευτικός’,ενώ ο νεο-λουδίτης που δεν θέλει να ξεβολευτεί από τις νέες τεχνολογίες θα φαντάζει σαν ‘προοδευτικός’,αφού ‘δεν θ’αφήσει τη μηχανή να νικήσει τον άνθρωπο’[sic]
Από την άλλη δεν είναι εύκολο να προβλέψεις αν ο μετα-άνθρωπος[κλωνοποίηση] ή ο υπεράνθρωπος[με προσδόκιμο τα 120 χρόνια] συνιστούν ‘πρόοδο’ ή ‘κίνδυνο’
Οπότε οι περισσότεροι απαντούν με προ’υ’πάρχοντα σχήματα ή ιδεολογήματα
Πέραν όμως των ατομικών περιπτώσεων έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε ποιό πολιτικό σύστημα ή και ποιό κόμμα εκφράζει σήμερα την Πρόοδο[και πώς],ποιά συγκεκριμένη πολιτική χαρακτηρίζεται προοδευτική[και ανα είναι εφικτή] και ποιός πολιτικός προωθεί προοδευτικές ιδέες [και με ποιόν τρόπο]
Οι συμμετασχόντες στην εκδήλωση[Διβάνη,Πασσάς,Σαχινίδης,Σωτηρέλλης και Μανδραβέλης]έκαναν πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις για τον έλεγχο των ενδεχόμενων κινδύνων της Ανθρωπότητας από τις πάσης φύσεως κατα-χρήσεις[εξουσίας και τεχνολογίας],όμως πιστεύω ότι είμαστε εγκλωβισμένοι σε ερμηνευτικά σχήματα που έχουν πλέον ξεπεραστεί
Συνήθως η κρίση μας για πρόσωπα και πράγματα στηρίζεται σε στερεότυπα κι αντιστερεότυπα,σε προκαταλήψεις και κλισέ σε ορισμένα θέματα[π.χ χωρισμός Κράτους/Εκκλησίας,ιδιωτικά ΑΕΙ,νομιμοποίηση κάνναβης κλπ],με αποτέλεσμα ακραίοι ‘δικαιωματιστές’ να χειροκροτούνται ως προοδευτικοί ,ενώ νηφάλιοι σκεπτικιστές να στιγματίζονται σαν συντηρητικοί
Τα πάντα και άπαντες μοιάζει ν’ακολουθούν[συχνά αλά καρτ] μία μόδα,μία συγκυρία,κάποιες περιστάσεις κι όχι απαράβατες αξίες και αρχές
Άρα ας αυτοθαυμάζεται ο κάθε ‘προοδευτικός’ στον καθρέφτη του ή ας αυτοτιμωρείται ο κάθε ‘συντηρητικός’ στις αμφιβολίες του
Η χώρα έτσι κι αλλιώς είναι εξ αντικειμένου βαθιά συντηρητική,αφού η ΑΝΟΜΙΑ,η ΔΙΑΦΘΟΡΑ και η ΑΤΙΜΩΡΗΣΙΑ ,ως πυλώνες της κοινωνικής οργάνωσης ή και της προσωπικής επιβίωσης,μόνον ΠΡΟΟΔΟ δεν θυμίζουν