Το Ισραήλ πρέπει να αποφασίσει πού θα πάει - και ποιος πρέπει να το οδηγήσει εκεί - Η ανάγκη πρόωρων εκλογών

Ehud Barak 10 Μαρ 2024

Μετά από περισσότερους από τέσσερις μήνες πολέμου στη Γάζα, έχουν εμφανιστεί δύο εντελώς διαφορετικά αλλά εξίσου ακριβή πορτρέτα του Ισραήλ. Από τη μία πλευρά, ο πόλεμος έχει δείξει την τακτική ικανότητα των ισραηλινών αμυντικών δυνάμεων, ενέπνευσε υψηλό βαθμό ενότητας μεταξύ των στρατευμάτων του και προώθησε ένα αίσθημα αλληλεγγύης μεταξύ των Ισραηλινών πολιτών, οι οποίοι παραμένουν συλλογικά τραυματισμένοι από τις βάρβαρες τρομοκρατικές επιθέσεις της 7ης Οκτωβρίου από τη Χαμάς.

Από την άλλη πλευρά, ο πόλεμος αποκάλυψε την εκπληκτική στρατηγική ανικανότητα της ισραηλινής κυβέρνησης και ένα εκπληκτικό ηγετικό κενό στην κορυφή. Μέλη του κυβερνώντος συνασπισμού σέρνουν τα πόδια τους σε κρίσιμες αποφάσεις, απέτυχαν να συνεργαστούν μεταξύ τους στην πλοήγηση του πολέμου, επιτέθηκαν στα ανώτερα κλιμάκια του Ισραηλινού Στρατού και αποδείχθηκαν ιδιαίτερα ανίκανοι και αποπροσανατολισμένοι όταν πρόκειται για τη διαχείριση των σχέσεων με τον πιο σημαντικό σύμμαχο του Ισραήλ, τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αυτός δεν είναι τρόπος διακυβέρνησης κατά την πιο επικίνδυνη περίοδο στην ιστορία της χώρας από τον Πόλεμο της Ανεξαρτησίας το 1948. Αυτό που χρειάζεται το Ισραήλ είναι η νηφάλια, αποφασιστική και με διορατικότητα λήψη αποφάσεων του Ντέιβιντ Μπεν-Γκουριόν. Αντίθετα, αυτό που συμβαίνει είναι η ναρκισσιστική, χειριστική, κοντόφθαλμη προσέγγιση του Μπέντζαμιν Νετανιάχου.

Η κρίση ηγεσίας έχει φτάσει σε επικίνδυνο στάδιο. Η κυβέρνηση Μπάιντεν παρουσίασε στον Νετανιάχου μια πρόταση για μια νέα μεταπολεμική περιφερειακή τάξη που θα θέσει τέλος στην ικανότητα της Χαμάς να απειλεί το Ισραήλ και να κυβερνά τη Γάζα, να θέσει τον έλεγχο του εδάφους στα χέρια μιας «αναζωογονημένης» Παλαιστινιακής Αρχής (με τη βοήθεια αραβικών κυβερνήσεων). , εξομάλυνση των σχέσεων Ισραήλ-Σαουδικής Αραβίας και δημιουργία επίσημης αμυντικής συμμαχίας ΗΠΑ-Σαουδικής Αραβίας.

Όλα αυτά θα εξαρτηθούν από τη συμφωνία του Ισραήλ σε μια πολιτική διαδικασία με μακροπρόθεσμο στόχο τη λύση δύο κρατών, με την υποστήριξη αραβικών κυβερνήσεων φιλικών με τις Ηνωμένες Πολιτείες και αντίθετες με το Ιράν και τους εταίρους και πληρεξούσιους του. Ο στόχος είναι μια διαδικασία που θα παράγει τελικά ένα ισχυρό και ασφαλές Ισραήλ που θα ζει δίπλα δίπλα, πίσω από συμφωνημένα και ασφαλή σύνορα, με ένα βιώσιμο, αποστρατιωτικοποιημένο Παλαιστινιακό κράτος στη Δυτική Όχθη και τη Γάζα.

Από το 1996, ο Νετανιάχου έχει αποδεχτεί αυτόν τον στόχο, κατ' αρχήν, σε τέσσερις περιπτώσεις, αλλά πάντα τον τορπιλίζει όταν έρχεται η ώρα να δράσει. Ο Μπάιντεν παρουσίασε τώρα στον Νετανιάχου μια σκληρή επιλογή. Μπορεί να συμβιβαστεί με το σχέδιο που υποστηρίζεται από τις ΗΠΑ για την «επόμενη μέρα» στη Γάζα, εκφράζοντας τις ισραηλινές επιφυλάξεις ή μπορεί να συνθηκολογήσει με τους ρατσιστές, μεσσιανικούς ακροδεξιούς εταίρους του στον κυβερνητικό συνασπισμό του, οι οποίοι επιδιώκουν να προσαρτήσουν τα παλαιστινιακά εδάφη και έτσι απορρίπτουν οποιαδήποτε πρόταση, έστω υπό όρους και μακροπρόθεσμα, που περιλαμβάνει τη δημιουργία ενός παλαιστινιακού κράτους.

Εάν ο Νετανιάχου συναινέσει με την πρόταση της Ουάσιγκτον, κινδυνεύει να χάσει την υποστήριξη αυτών των ακροδεξιών προσωπικοτήτων, κάτι που θα σήμαινε το τέλος της κυβέρνησής του. Εάν συνεχίσει να απορρίπτει την προσέγγιση του Μπάιντεν, ο Νετανιάχου κινδυνεύει να σύρει το Ισραήλ βαθύτερα στη λάσπη στη Γάζα,  να πυροδοτήσει μια τρίτη ιντιφάντα στη Δυτική Όχθη,  να μπει σε νέο πόλεμο με τη Χεζμπολάχ, τη λιβανική πολιτοφυλακή που υποστηρίζεται από το Ιράν. Επίσης, να οδηγήσει σε βαθύτατα καταστροφικές σχέσεις με τις Ηνωμένες Πολιτείες, στις οποίες το Ισραήλ βασίζεται για πυρομαχικά, οικονομική και κρίσιμη διπλωματική υποστήριξη. Να θέσει σε κίνδυνο τις λεγόμενες Συμφωνίες του Αβραάμ που εξομαλύνουν τις σχέσεις του Ισραήλ με το Μπαχρέιν, το Μαρόκο, το Σουδάν και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα (και τις ελπίδες της Σαουδικής Αραβίας να ενταχθεί στην ομάδα)· και ακόμη και να αμφισβητήσει τις μακροχρόνιες ειρηνευτικές συμφωνίες του Ισραήλ με την Αίγυπτο και την Ιορδανία. Οποιεσδήποτε από αυτές τις εξελίξεις θα ήταν τρομερές. οποιοσδήποτε συνδυασμός τους θα ήταν μια ιστορική καταστροφή.

Ο Μπάιντεν περιμένει απάντηση. Μερικοί από τους συμβούλους του Αμερικανού προέδρου φοβούνται, με βάση την εμπειρία, ότι ο Νετανιάχου θα προσπαθήσει να εξαπατήσει και τις δύο πλευρές μέχρι μετά τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ τον Νοέμβριο. Στα αγγλικά, θα ισχυριστεί δημόσια ότι είναι έτοιμος να συζητήσει την πρόταση του Μπάιντεν και να τροποποιήσει το δικό του σχέδιο που αποκαλύφτηκε πρόσφατα, αλλά ιδιωτικά θα ζητήσει από τον Λευκό Οίκο να εκτιμήσει τις πολιτικές του δυσκολίες και να μην διαφωνήσει μαζί του ή να τον επικρίνει δημόσια. Εν τω μεταξύ, στα εβραϊκά, θα ψιθυρίσει στους ακροδεξιούς συμμάχους του: «Μη φύγετε. Ξεγέλασα τον Ομπάμα, κορόιδεψα τον Τραμπ, και θα κοροϊδέψω τον Μπάιντεν, και θα επιβιώσουμε. Εμπιστεφθείτε με!" Αυτός θα ήταν ο κλασικός Νετανιάχου - και θα ήταν κακό για τον Μπάιντεν και τρομερό για το Ισραήλ.

Υπάρχει μόνο ένας τρόπος να αποτραπεί ο Νετανιάχου από το να οδηγήσει το Ισραήλ σε έναν μακρύ περιφερειακό πόλεμο και πιθανώς να εξαπατήσει τόσο τη διοίκηση όσο και το ισραηλινό κοινό: Γενικές εκλογές.

Ο Yair Lapid (ο πολιτικός που ηγείται το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης) και οι Benny Gantz και Gadi Eisenkot (οι απόστρατοι στρατηγοί που έγιναν πολιτικοί αντίπαλοι του Νετανιάχου πριν συμφωνήσουν να υπηρετήσουν στο υπουργικό συμβούλιο έκτακτης ανάγκης πολέμου μετά τις 7 Οκτωβρίου) θα πρέπει να ζητήσουν τη διεξαγωγή γενικών εκλογών όχι αργότερα από τον Ιούνιο του 2024.

Μια συντονισμένη αντιπολίτευση θα πρέπει να υποσχεθεί ότι θα αποδεχτεί υπό όρους την προσφορά του Μπάιντεν, για να της απαντήσει με ένα «ναι, αλλά». Και θα πρέπει να πουν ρητά "Όχι!" στους ρατσιστές, μεσσιανικούς φανατικούς με τους οποίους ο Νετανιάχου έχει δέσει την μοίρα του.

Αυτό το «αλλά» είναι κρίσιμο. Προτού συμφωνήσει με το σχέδιο του Μπάιντεν, το Ισραήλ θα πρέπει να επιμείνει σε μια σειρά από όρους, που σχετίζονται κυρίως με την ασφάλεια, ορισμένους από τους οποίους θα ήταν δύσκολο να αποδεχτεί η Ουάσιγκτον. Η προσέγγιση του Μπάιντεν, ωστόσο, είναι ο μόνος εφικτός τρόπος για να επιστρέψει το Ισραήλ σε μια ρεαλιστική, πρακτική και βιώσιμη πορεία δράσης και να του επιτραπεί να ανακτήσει το ηθικό υψηλό επίπεδο - ένα βασικό χαρακτηριστικό που έχει χαθεί στα χρόνια του Νετανιάχου.

Χειρότερο από έγκλημα: λάθος

Στις πρώτες μέρες του πολέμου, μια στρατηγική αξιολόγηση θα μπορούσε να είχε καθορίσει τους στόχους του Ισραήλ και να είχε επιτρέψει έναν συνεκτικό σχεδιασμό και εκτέλεση. Αλλά μέχρι σήμερα, ο Νετανιάχου έχει παραμελήσει να πραγματοποιήσει μια τέτοια αξιολόγηση. Όπως ο Eisenkot, ο οποίος υπηρέτησε ως αρχηγός του επιτελείου του IDF, κατήγγειλε πρόσφατα σε επιστολή του προς τους συναδέλφους του, μέλη του πολεμικού υπουργικού συμβουλίου, «Δεν έχουν ληφθεί ουσιαστικά καθοριστικές αποφάσεις μέσα σε τρεις μήνες. Ο πόλεμος διεξάγεται σύμφωνα με τους τακτικούς στόχους, χωρίς ουσιαστικές κινήσεις για την επίτευξη των στρατηγικών στόχων».

Τα αποτελέσματα αυτής της αποτυχημένης τακτικής είναι ξεκάθαρα σε δύο κρίσιμους τομείς: τη διαπραγμάτευση για την απελευθέρωση των ομήρων που πήρε η Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου και τον έλεγχο των συνόρων μεταξύ Αιγύπτου και Γάζας, τόσο στο σημείο διέλευσης στη Ράφα όσο και στη λωρίδα γης που τρέχει. κατά μήκος των συνόρων, τα οποία οι Ισραηλινοί αναφέρουν ως Διαδρομή Φιλαδέλφε. Και για τα δύο ζητήματα, το πολεμικό υπουργικό συμβούλιο θα έπρεπε να είχε καθορίσει μια πορεία κατά την πρώτη εβδομάδα της σύγκρουσης. Ο αρχηγός του επιτελείου του IDF και ορισμένα μέλη του πολεμικού υπουργικού συμβουλίου ζήτησαν επανειλημμένα συζήτηση, αποφάσεις και καθοδήγηση. Αλλά ο Νετανιάχου αρνήθηκε - όχι για λόγους εθνικής ασφάλειας, αλλά λόγω της ανάγκης του να διατηρήσει τον εύθραυστο κυβερνητικό συνασπισμό του με τη φανατική ακροδεξιά, η οποία δίνει προτεραιότητα στην πλήρη κατάκτηση της Γάζας πριν από τις συμφωνίες ομήρων, επιδιώκει να μεταφέρει τους κατοίκους της Γάζας έξω από το έδαφος και θέλει ακόμη και να αποκαταστήσει οικισμούς για τους Εβραίους Ισραηλινούς εκεί.

Σήμερα, το Ισραήλ πιστεύει ότι μόνο οι μισοί περίπου από τους 136 ομήρους που δεν έχουν απελευθερωθεί παραμένουν ζωντανοί. Η απελευθέρωσή τους είναι ηθικό καθήκον. Δεν είναι πιο σημαντικό από την εξάλειψη της απειλής από τη Χαμάς, αλλά είναι πιο επείγον. Μια αποτυχία θα ήταν συλλογική ντροπή για την ηγεσία του Ισραήλ και μαύρη κηλίδα για την ισραηλινή κοινωνία για τις επόμενες γενιές.

Μια συμφωνία παραμένει δυνατή, αν και οι απαιτήσεις της Χαμάς δεν ήταν λογικές μέχρι στιγμής και κανένας στόχος δεν αξίζει να επιτευχθεί με οποιοδήποτε κόστος. Το Ισραήλ είναι μια κυρίαρχη χώρα με το δικαίωμα να απορρίψει μια προσφορά που θα έκανε περισσότερο κακό παρά καλό—ειδικά μια προσφορά από μια αιμοδιψή τρομοκρατική οργάνωση όπως η Χαμάς. Ταυτόχρονα, ωστόσο, δεν είναι σκόπιμο να διακηρύσσεται διαρκώς η πρόθεση να σκοτωθούν αυτοί οι ηγέτες, όπως κάνουν καθημερινά Ισραηλινοί αξιωματούχοι, την ώρα που επιχειρούν να κάνουν μια συμφωνία, γνωρίζοντας ότι ορισμένοι από τους ομήρους χρησιμοποιούνται ως ανθρώπινες  ασπίδες. Είναι απολύτως θεμιτό για το Ισραήλ να προσπαθεί να σκοτώσει ανώτερα στελέχη της Χαμάς. Αλλά όπως λέει ο χαρακτήρας του Eli Wallach στο κλασικό Western The Good, the Bad, and the Ugly: «Όταν πρέπει να πυροβολήσεις, πυροβόλησε – μην μιλάς!»

Δεν αμφιβάλλω ότι ο Νετανιάχου θέλει να δει τους ομήρους να απελευθερώνονται. Αλλά η επιτακτική  ανάγκη του να εμφανίζεται ως ισχυρός ηγέτης που περιβάλλεται από αδύναμους στρατηγούς και υπουργούς ενθαρρύνει την αντιπαραγωγική του θέση.

Έξι φορές τα τελευταία 12 χρόνια έχει απορρίψει σχέδια που πρότειναν οι επικεφαλής της μυστικής υπηρεσίας ασφαλείας του Ισραήλ, γνωστή ως Shabak, για την εξάλειψη της ηγεσίας της Χαμάς.

 Κρατώντας αυτή τη στάση, ο κίνδυνος που αντιμετωπίζουν οι υπόλοιποι όμηροι μεγαλώνει και οι πιθανότητες ολοκλήρωσης μιας συμφωνίας συρρικνώνονται.

Πού;

Εδώ και αρκετές εβδομάδες, η πρόταση του Μπάιντεν για την «επόμενη μέρα» βρίσκεται στο  τραπέζι της κυβέρνησης του Νετανιάχου. Οι περισσότεροι παρατηρητές υποθέτουν ότι, δεδομένης της πραγματικότητας του εκλογικού ημερολογίου των ΗΠΑ, η προσφορά μπορεί να λήξει σε μερικούς μήνες. Δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι οι υπόλοιποι παίκτες στην περιοχή θα αποδεχτούν την πρόταση. δεν είναι καν σαφές εάν ο Μπάιντεν μπορεί να κερδίσει την υποστήριξή του στη Γερουσία των ΗΠΑ, η οποία θα έπρεπε να εγκρίνει μια συνθήκη με τη Σαουδική Αραβία. Είναι επίσης πιθανό ότι, ακριβώς όπως η επίθεση της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου είχε σκοπό να αποτρέψει μια αναδυόμενη τριμερή συμφωνία μεταξύ Ισραήλ, Σαουδικής Αραβίας και Ηνωμένων Πολιτειών, η νέα πρωτοβουλία Μπάιντεν θα μπορούσε τελικά να ωθήσει το Ιράν να εξετάσει το ενδεχόμενο να παροτρύνει τους πληρεξουσίους του, συμπεριλαμβανομένης της Χεζμπολάχ. να εντείνουν τις επιθέσεις τους στο Ισραήλ ή να ξεκινήσουν έναν πόλεμο ευρύτερης κλίμακας σε μια προσπάθεια να εκτροχιάσουν οποιαδήποτε πρόοδο.

Μια συμφωνία όπως αυτή που πρότεινε ο Μπάιντεν θα μπορούσε να είχε γίνει ένθερμα αποδεκτή πριν από δύο χρόνια από μια ισραηλινή κυβέρνηση με επικεφαλής τον Λάπιντ ή τον συντηρητικό ηγέτη Naftali Bennet, αλλά  σήμερα θα ήταν μια δύσκολη υπόθεση να πεισθεί το ισραηλινό κοινό, το οποίο εξακολουθεί να αισθάνεται έντονο πόνο, τεράστιο θυμό, ταπείνωση, αίσθημα εκδίκησης και την αίσθηση ότι «όλοι οι Παλαιστίνιοι είναι η Χαμάς». Αυτές είναι κατανοητές ανθρώπινες αντιδράσεις. Αλλά με τον καιρό, οι Ισραηλινοί πρέπει να τους ξεπεράσουν. Θυμηθείτε ότι κάποτε νιώθαμε έτσι για την Αίγυπτο και την Ιορδανία. Μια ολόκληρη γενιά Ισραηλινών (της οποίας είμαι μέλος) έκανε σκληρούς πολέμους εναντίον αυτών των χωρών. Αλλά μια αποτελεσματική (αν και ψυχρή) ειρήνη με αυτές τις χώρες έχει πλέον διαρκέσει για σχεδόν 45 χρόνια και σχεδόν 30 χρόνια, αντίστοιχα. Φανταστείτε πόσο χειρότερη θα ήταν η κατάσταση του Ισραήλ σήμερα αν δεν υπήρχαν αυτές οι συμφωνίες - και σκεφτείτε πόσο σημαντικό είναι να μην τις υπονομεύσουμε ως μέρος μιας απερίσκεπτης απάντησης στα γεγονότα της 7ης Οκτωβρίου.

Αλλά αντί να παροτρύνει τους Ισραηλινούς να ξεπεράσουν τους φόβους τους, ο Νετανιάχου τους εκμεταλλεύεται, παίζοντας στα χέρια των ακροδεξιών συμμάχων του, όπως ο Itamar Ben-Gvir (ο υπουργός Εθνικής Ασφάλειας) και ο Bezalel Smotrich (ο υπουργός Οικονομικών). Αν ακολουθήσει το δρόμο τους, το αποτέλεσμα θα είναι καταστροφή. Ο Νετανιάχου το γνωρίζει αυτό, αλλά πιστεύει ότι μπορεί να τους καθησυχάσει και να τους ξεπεράσει, και να αποφύγει το χειρότερο σενάριο.

Ήρθε η ώρα

Την περασμένη εβδομάδα, ο Νετανιάχου ανακοίνωσε το δικό του σχέδιο για την «επόμενη μέρα» στη Γάζα. Μεταξύ άλλων, ζητά «πολιτική διαχείριση από τοπικές ομάδες που δεν ταυτίζονται με τρομοκρατικές οργανώσεις». Στην πράξη, αυτό θα σήμαινε την ενδυνάμωση ορισμένων οικογενειών με επιρροή από τη Γάζα, μερικές από τις οποίες εμπλέκονται στο οργανωμένο έγκλημα, ώστε να γίνουν πάροχοι υπηρεσιών και πολιτικής τάξης για τους πολίτες – μια προσέγγιση για τη διακυβέρνηση της περιοχής που το Ισραήλ προσπάθησε πολλές φορές πριν από δεκαετίες και απέτυχε. Ο Νετανιάχου οραματίζεται επίσης την «αποριζοσπαστικοποίηση της Γάζας», που είναι ένας καλός στόχος αλλά θα χρειαζόταν δεκαετίες. Το σχέδιό του προβλέπει επίσης την αντικατάσταση της UNRWA, της υπηρεσίας του ΟΗΕ που ελέγχει τη ροή ανθρωπιστικής βοήθειας στη Γάζα. Αυτή είναι μια καλή ιδέα, καθώς η UNRWA έχει αλωθεί από τρομοκράτες της Χαμάς που διείσδυσαν στο εργατικό της δυναμικό. Ο Νετανιάχου, ωστόσο, δεν προσδιορίζει τι θα το αντικαταστήσει.

Το πρόβλημα με όλες τις προτάσεις του Νετανιάχου είναι ότι το σχέδιό του δεν εξηγεί ποτέ ποιος θα μπορούσε να κυβερνήσει νόμιμα τη Γάζα. Είτε μας αρέσει είτε όχι, οι Ισραηλινοί πρέπει να αποδεχθούν τρία βασικά δεδομένα: Η Χαμάς δεν επιτρέπεται να απειλεί το Ισραήλ ή να κυβερνά τη Γάζα, το Ισραήλ δεν πρέπει να μείνει στη Γάζα μακροπρόθεσμα και οι κάτοικοί της είναι εκεί για να μείνουν – δεν πάνε πουθενά. Έτσι, το Ισραήλ πρέπει να αποφασίσει ποια θα μπορούσε να είναι μια νόμιμη οντότητα στην οποία μπορεί να παραδώσει τον έλεγχο της Γάζας. Το Ισραήλ έχει θεμιτές απαιτήσεις ασφάλειας που θα πρέπει να αναγνωριστούν από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους Άραβες συμμάχους τους. Αλλά η διοίκηση δεν μπορεί να αποτελείται από ξένες δυνάμεις: Νορβηγοί ή Νοτιοαφρικανοί δεν μπορούν να κυβερνήσουν τη Γάζα. Η διοίκηση πρέπει να είναι Παλαιστινιακή. Το μόνο νόμιμο όργανο είναι μια αναζωογονημένη Παλαιστινιακή Αρχή που θα αναλάβει σταδιακά την ευθύνη για την πολιτική διαχείριση της Γάζας, με τις Ηνωμένες Πολιτείες και τους Άραβες συμμάχους τους να την ωθούν προς υψηλότερα πρότυπα διακυβέρνησης, διαφάνειας, εκπαίδευσης και αντιτρομοκρατικών δραστηριοτήτων. Φυσικά, το Ισραήλ θα διατηρήσει το δικαίωμά του να ενεργεί όποτε προκύπτει απειλή για την ασφάλειά του.

Το σχέδιο του Νετανιάχου απορρίπτει οποιαδήποτε μονομερή αναγνώριση παλαιστινιακού κράτους και όλες τις διεθνείς επιταγές σχετικά με τους όρους μιας μόνιμης Ισραηλινο-Παλαιστινιακής συμφωνίας. Είναι ξεκάθαρο τι δεν θέλει. Αυτό που παραμένει ασαφές είναι τι θέλει, και ο ισραηλινός λαός έχει το δικαίωμα να γνωρίζει και το δικαίωμα να σταθμίζει.

Η 7η Οκτωβρίου ήταν το χειρότερο γεγονός στην ιστορία της χώρας από την ανεξαρτησία. Οι Ισραηλινοί πολεμούν για περισσότερες από 140 ημέρες, περισσότερο από οποιονδήποτε πόλεμο από το 1948. Το IDF μπορεί να λάβει τα εύσημα για μερικά εντυπωσιακά επιτεύγματα, αλλά οι κύριοι στόχοι του -όπως ορίζονται από το πολεμικό υπουργικό συμβούλιο- απέχουν πολύ από το να έχουν εκπληρωθεί. Μια ενδιάμεση συμφωνία για την ανταλλαγή ομήρων με κρατούμενους μπορεί να οδηγήσει σε αναστολή από 45 έως 90 ημέρες. Αλλά αυτό μπορεί να ακολουθηθεί από έναν ακόμη μακρύ αγώνα. Και στο μεταξύ, ο Νετανιάχου έχει ήδη χάσει την εμπιστοσύνη των περισσότερων ψηφοφόρων. Σύμφωνα με πρόσφατες εθνικές δημοσκοπήσεις, περίπου τέσσερις στους πέντε Ισραηλινούς τον θεωρούν ως τον πιο υπεύθυνο για τις γκάφες που επέτρεψαν να σημειωθούν οι επιθέσεις της 7ης Οκτωβρίου. Περίπου τρεις στους τέσσερις θέλουν να παραιτηθεί.

Όσοι αντιτίθενται σε μια αλλαγή ηγεσίας κατά τη διάρκεια ενός πολέμου θα πρέπει να μελετήσουν την ιστορία του Ισραήλ. Το 1973, οι IDF πολεμούσαν ακόμη τις συριακές δυνάμεις στα Υψίπεδα του Γκολάν, όταν η πρωθυπουργός Golda Meir παραιτήθηκε ενόψει μαζικών διαδηλώσεων και εν μέσω κατηγοριών ότι δεν είχε προβλέψει την αιφνιδιαστική επίθεση που εξαπέλυσαν οι αραβικές χώρες έξι μήνες νωρίτερα, τον Οκτώβριο του 1973. —παρόλο που το κόμμα της είχε επανεκλεγεί μετά την επίθεση και η επίσημη έρευνα για τις αποτυχίες της ασφάλειας είχε απέδωσε ευθύνες στους στρατιωτικούς ηγέτες και αθώωσε κυρίως την ίδια τη Μέιρ.

Η δημόσια δυσαρέσκεια, η οργή των οικογενειών και των κοινοτήτων των θυμάτων των επιθέσεων της 7ης Οκτωβρίου και η απογοήτευση πολλών από τους εφέδρους του Ισραηλινού Στρατού αυξάνονται. Ο Νετανιάχου είναι επικεντρωμένος στην πολιτική του επιβίωση και δεν πρόκειται ποτέ να παραιτηθεί οικειοθελώς. Ήρθε η ώρα να σηκωθεί ο λαός του Ισραήλ και να αλλάξει πορεία. Ο Eisenkot, ο Gantz και ο Lapid θα πρέπει να ηγηθούν αυτής της προσπάθειας και να απαιτήσουν γενικές εκλογές, έτσι ώστε ο ισραηλινός λαός να αποφασίσει πού θα πάμε και ποιος θα μας οδηγήσει εκεί. Αυτή είναι μια κρίσιμη στιγμή. Απαιτεί ηγεσία και δράση, πριν να είναι πολύ αργά.

Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε στο foreign affairs την 1η Μαρτίου 2004

Πηγή: www.foreignaffairs.com